I denna artikel går vi igenom hur du som huvudadministratör kommer igång med SportAdmin Lagkassa.

Vad är SportAdmin Lagkassa?

Med SportAdmin Lagkassa får ni som förening full koll på lagens ekonomi. Lagkassan finns i SportAdmin där du som huvudadministratör kan aktivera lagkassor, utse lagkassörer, se saldon och transaktioner samt starta försäljningar. SportAdmin Lagkassa går också att nå som lagkassör via LedarAppen och som medlem via MedlemsAppen.

KOM IGÅNG

1. Aktivera lagkassor och utse lagkassörer

2. Hantera bankkonto

1. Aktivera lagkassor och utse lagkassörer

Första steget är att aktivera era lagkassor och utse lagkassörer. Det gör du på följande sätt:

1. Navigera till Lagkassor i vänstermenyn > Lagkassor i takmenyn > Välj nuvarande period.

2. Klicka på AKTIVERA för laget som du vill aktivera en lagkassa för.

3. Välj vilken ledare som ska vara ansvarig lagkassör > Godkänn användarvillkoren > Klicka på AKTIVERA. Det går att ändra vem som ska vara lagkassör samt utse fler lagkassörer i efterhand

När du valt lagkassör och klickar på Aktivera går det ett mejl till lagkassören med information om hur Lagkassan fungerar och en länk till vår LedarHub med instruktionsfilmer och manualer för lagkassörer.

Vill du se hur Lagkassan ser ut och fungerar för lagkassörer i LedarAppen?
Gå till SportAdmin LedarHub →

Nu är lagkassan aktiverad för laget!

2. Hantera bankkonto

Välj om föreningens bankkonto ska vara det mottagande bankkontot för lagens intäkter vid laginitierade försäljningar och betalningsförfrågningar genom att navigera till Inställningar i takmenyn.

Om ett annat bankkonto än föreningens bankkonto ska vara mottagare vid laginitierade försäljningar och betalningsförfrågningar kan du lägga till ett bankkonto i respektive lagkassa.

Såhär lägger du till ett bankkonto i en lagkassa:

1. Navigera till Lagkassor i takmenyn.
2. Klicka på VISA till höger om det lag du vill lägga till ett bankkonto för > Klicka på INSTÄLLNINGAR.

3. Klicka på NYTT KONTO > Fyll i uppgifterna som efterfrågas. Ange kontonamn, t.ex. "Lagkassa F10".

4. Spara!

Har lagen redan ett saldo i sina lagkassor som ni vill registrera i deras lagkassor i SportAdmin? Lägg till saldot genom att registrera en transaktion, eller låt lagkassörerna göra det.

Så gör du för att lägga till ingående saldo:

Navigera till Lagkassor i takmenyn och klicka på REGISTRERA TRANSAKTION. Välj intäkt > Namnge transaktionen "Ingående saldo" > Fyll i datum och belopp > Välj övriga intäkter på "Transaktionen avser" > Spara

Med lagkassan aktiverad, lagkassör utsedd och bankkonto på plats är laget redo att börja använda funktionen! Nästa steg är att komma igång genom att starta en föreningsförsäljning, t.ex. av Sverigelotten.

Så gör du för att starta en försäljning i SportAdmin Lagkassa ->