I SportAdmin Lagkassan kan din förening sälja lotter, kakor eller precis vad ni själva vill. Helt digitalt – direkt i SportAdmin! I denna artikel går vi igenom hur du som huvudadministratör startar en försäljning i SportAdmin Lagkassa. Vill ni skapa en försäljning med Folkspel? Läs mer här. |
För att kunna starta en försäljning behöver ni först säkerställa att ni aktiverat lagkassorna för de lag som ska vara med i försäljningen. Så här gör ni för att aktivera lagkassorna för era lag →
1. Skapa försäljning
För att kunna starta en försäljning behöver ni först säkerställa att ni aktiverat lagkassorna för de lag som ska vara med i försäljningen.
För att skapa en försäljning följer ni nedan steg.
1. Navigera till LAGKASSOR i vänstermenyn > FÖRSÄLJNINGAR i toppmenyn.
2. Klicka på + NY FÖRSÄLJNING > välj vilken försäljning.
3. Fyll i Grundinställningarna.
Namn: Ange ett namn för försäljningen. |
Från/till: Välj mellan vilka datum medlemmarna ska kunna sälja produkten. |
Beskrivning: här finns en förvald beskrivning som ni kan redigera om ni vill. Denna syns i medlemmarnas webshop för köparna. |
Typ: I detta fält väljer du vad intäkterna ni kommer få avser. Välj den kategori som passar bäst. Detta är till för att underlätta för din kassör, som ska bokföra era intäkter. |
Mottagarkonto: välj vilket konto som ska kopplas till försäljningen. |
Information: här finns en förvald information som ni kan redigera om ni vill. Denna syns i medlemmarnas app. |
Deltagande lagkassor: välj vilka grupper som ska ingå i försäljningen. |
4. Klicka på NÄSTA.
2. Lägg till produkter
Ni kommer nu komma till produktsidan för försäljningen. Här kan ni välja att fylla i en förtjänst per produkt samt ange hur många ni ska sälja av respektive produkt.
Obegränsat: anger du om ni inte ska ha någon begränsning för hur många beställningar ni kan ta emot. Tänk på att ni själva måste hantera återbetalningar till köpare som inte kan få sina produkter om ni har tagit emot fler betalningar än ni har produkter att sälja. |
Totalt: anger du om du vill ställa in ett gemensamt maxantal produkter för hela gruppen. |
Per medlem: anger du vill ställa in ett maxantal produkter på varje medlem. |
När ni fyllt i ovan klickar till sist på SPARA & FORTSÄTT > välj om ni vill skicka ut information om försäljningen nu eller senare.
TIPS! I mailet som går ut till medlemmarna hittar de sin länk till webbshopen och mer information om hur SportAdmin Lagkassa fungerar. Skulle dina medlemmar ha fler frågor? Många svar finns att hitta i lathunden för medlemmar. Här hittar du den → |
3. Börja sälj & håll koll på beställningarna
Försäljningen är nu skapad och det är dags för medlemmarna att börja sälja. Du som huvudadministratör kan följa försäljningen och se hur det går för samtliga lag.
4. Granska & beställ produkter
När försäljningen är avslutad är det dags att granska och beställa produkter. Detta kan ni göra lag för lag eller för samtliga lag samtidigt.
1. Navigera till LAGKASSAN i vänstermenyn > FÖRSÄLJNINGAR i toppmenyn > välj den aktuella försäljningen.
2. Klicka på GRANSKA OCH BESTÄLL PRODUKTER.
3. Välj vilka lag > klicka på NÄSTA.
4. Granska beställningen > klicka på NÄSTA.
5. Fyll i uppgifter för leverans.
Leveransalternativ: Välj om produkterna ska levereras till egen adress eller till föreningens lokal. |
Mottager: Fyll i mottagarens namn. |
Leveransadress, postnummer & ort: Fyll i uppgifterna dit beställningen ska levereras. |
Kontaktnummer: Numret till personen som ska motta leveransen. |
E-post för bekräftelse: Maildress dit bekräftelsen ska skickas. |
6. Till sist klickar ni på SKICKA BESTÄLLNING.
Beställningen är nu skickad till leverantören och ni kan därmed invänta leveransen. I bekräftelsemailet som skickats till e-posten som angavs i leveransuppgifterna kan ni följa leveransen av er beställning.
5. Leverera produkter
När ni mottagit leveransen från leverantören är det dags att dela ut produkterna till era lag/medlemmar, som i sin tur levererar till köparna.