Under 2026 kommer IdrottOnline ersättas av ett nytt verksamhetssystem, Idrottsarenan. Detta kommer medföra att integrationen mellan Sportadmin och IdrottOnline tekniskt behöver förändras efter årskiftet inför det nya verksamhetssystemet. 

I denna artikel svarar vi på de vanligaste frågorna gällande den nya integrationen till IdrottOnline.




INNEHÅLL

1. Allmänt om den nya integrationen


2. Frågor & svar om den nya integrationen

2.1 Behöver vi som förening göra någon förändring i och med den nya integrationen?

2.2 Hur vet vi om sändningarna är pausade?

2.3 Hur vet jag om jag kan skicka in vår LOK-stödsansökan?

2.4 Vad skickar Sportadmin över till IdrottOnline i integrationen?

2.5 Hur ofta gör Sportadmin sändningar till IdrottOnline?

2.6 När är deadline för LOK-stödsansökan?

 


1. Allmänt om den nya integrationen

Under 2026 kommer IdrottOnline ersättas av ett nytt verksamhetssystem, Idrottsarenan. Deras lanseringsplan finns att läsa på Riksidrottsförbundets egen sida, men i det stora hela kommer lanseringen starta under slutet av mars 2026. Det är också då som de stänger ner IdrottOnline.


Inför det nya verksamhetssystemet förändras också tekniken i hur integrationen mellan Sportadmin och IdrottOnline fungerar. Detta är inget som innebär att ni som förening behöver göra någon förändring inför LOK-stödsdeadline den 25 februari, utan vi skickar som tidigare över föreningens aktiviteter och ni kommer ansöka om LOK-stöd som vanligt i IdrottOnline. 



OBS!

Det ni däremot behöver vara medvetna om är att en sådan här stor teknisk förändring som IdrottOnline gör är omfattande och komplex, vilket innebär en ökad risk för problem. Det innebär också att i övergången, när vi behöver skifta från den tidigare integrationen till den nya, kommer era sändningar behöva pausas under en period. Det är därför viktigt för er att ha med er att det kommer vara en paus i sändningarna kring årskiftet, och att det kommer medföra att aktivitetsdatan inte står i synk mellan systemen under pausen. 




2. Frågor & svar om den nya integrationen

2.1 Behöver vi som förening göra någon förändring i och med den nya integrationen?

Nej, inte i dagsläget. Inför lokstödsdeadline den 25 februari kommer vi fortsätta skicka in föreningens aktiviteter, men detta sker med en annan teknik. När Idrottsarenan lanseras kommer det vara en ny plattform från Riksidrottsförbundet, men detta kommer Riksidrottsförbundet informera om på deras sida. Då kommer också krav i vad som ska skickas över med integrationen förändras, men mer information om detta kommer framåt. 


2.2 Hur vet vi om sändningarna är pausade?

När vi är i övergången och sändningarna därmed är pausade kommer det finnas information om detta i en banner i Sportadmin.


2.3 Hur vet jag om jag kan skicka in vår LOK-stödsansökan?

När sändningarna åter är igång kommer information i bannern i Sportadmin vara uppdaterad till detta. Då gäller vanlig rutin att granska när senaste sändningen för just er gjordes, att alla aktiviteter som ska skickas över har skickats över samt att kontrollsiffran stämmer. Mer information om detta finner du här


2.4 Vad skickar Sportadmin över till IdrottOnline i integrationen?

Vi skickar över föreningens aktiva personer. Med aktiva personer räknas de personer som tillhör en grupp med en gruppkoppling som är knuten till IdrottOnlines rollkategorier Utövare eller Aktivitetsledare. Det krävs också att personen har fullständigt svenska personnummer eller är flaggad som utländsk person med angiven nationalitet. 


2.5 Hur ofta gör Sportadmin sändningar till IdrottOnline?

Sändningarna från Sportadmin görs automatiskt varje dag, förutsatt att det inte redan ligger en pågående sändning. 


2.6 När är deadline för LOK-stödsansökan?

LOK-stödsansökan för hösten 2025 ska vara inne senaste den 25:e februari 2025. Ansökan görs via IdrottOnline. Använder ni Sportadmins integration till IdrottOnline måste aktiviteterna vara bekräftade i Sportadmin senast den 20:e februari 2025.




Söker du svar på vanliga frågor gällande integrationen till IdrottOnline eller LOK-stöd? Läs mer här.



Hittar du inte svaret på din fråga?

Kom ihåg att ni alltid är välkomna att höra av er till vår support.
040-630 10 60



Har ni frågor kopplat till IdrottOnline? 


Här finner ni kontaktuppgifter till IdrottOnline, 
08-699 61 50