Ska ditt lag arrangera en försäljning tillsammans med Folkspel? Detta hanterar du enkelt och smidigt direkt i SportAdmin Lagkassa.

Vill du hellre se videos på hur du i LedarAppen skapar försäljningar med Folkspel? Lär dig mer i SportAdmins LedarHub →

Vill du läsa hur du hanterar andra försäljningar? Läs mer här →

INNEHÅLL

1. Skapa försäljning

2. Produkter

3. Dela ut produkter & börja sälja

4. Hantera returer

1. Skapa försäljning

Som lagkassör kan du skapa er försäljning via Folkspel direkt i appen. I vissa fall har din förening redan skapat en försäljning åt laget eller hela föreningen. Hoppa i så fall vidare till 3. Följ försäljningen →

För att starta en försäljning följer du nedan steg.

1. Öppna appen.

2. Navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn.

3. Klicka på PLUSTECKNET uppe till höger > SKAPA NY FÖRSÄLJNING > välj någon av våra partnerförsäljning via Folkspel SKAPA FÖRSÄLJNING

Observera att vid en partnerförsäljning via Folkspel är det ni själva som ansvarar att beställa era produkter och dela ut dessa till era medlemmar. Beställa produkter gör ni hos Folkspel.

4. Fyll i Grundinställningarna.

Namn: Ange ett namn för försäljningen.

Start/slut: välj mellan vilka datum medlemmarna ska kunna sälja.

Beskrivning: här finns en förvald beskrivning som ni kan redigera om ni vill. Denna syns i medlemmarnas webshop, och kan läsas av köparna.

Försäljningen avser: välj vilken typ av intäkt försäljningen avser. Detta är till för att underlätta för din kassör, som ska bokföra era intäkter.

Mottagarkonto: välj vilket konto som ska kopplas till försäljningen.

Information för medlemmar: här finns en förvald information som ni kan redigera om ni vill. Denna syns i medlemmarnas app.

Försäljningsmål: välj om ert lag vill ha ett försäljningsmål. Medlemmarna kommer att kunna följa hur gruppen ligger till mot målet i sin app.

Topplista: välj om ert lag vill ha en topplista. Topplistan kommer att synas i medlemmarnas app och visar vilka tre medlemmar som sålt mest i gruppen.

5. Avsluta med att klicka på NÄSTA.

2. Produkter

Har du skapat en partnerförsäljning via Folkspel kan du i detta steg välja vilka produkter som ska ingå i just er försäljning. Du kan också ange om det finns något maxtak gälande hur många medlemmarna ska sälja av respektive produkt. Här finns tre alternativ:

Bocka ur eventuella produkter som ni inte ska ha med i er försäljning > ange sedan om ni har ett maxtak på hur många produkter ni kan sälja. Det finns tre val:

Obegränsat: innebär ingen begränsning, utan medlemmarna kan sälja obegränsat antal produkter.

Totalthär anger ni ett maxantal produkter för hela laget.

Per person: här anger ni ett maxantal produkter per medlem.

Du kan även välja att fylla i förtjänsten per produkt, om du vill att SportAdmin ska räkna ut den totala förtjänsten i försäljningen åt er.

Avsluta med att klicka på SPARA & FORTSÄTT > välj om du vill skicka ut information om försäljningen till medlemmarna nu eller senare.

3. Dela ut produkter & börja sälja

Försäljningen är nu skapad och innan medlemmarna börjar sälja är det dags att dela ut produkterna.

När en medlem mottagit sina produkter kan du enkelt markera detta i appen. På så sätt har du full koll på vilka produkter som är utlämnade och inte.

Detta gör du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > bocka i MOTTAGEN uppe till höger om en produkt > ange antalet medlemmen mottagit av den produkten > SPARA. Detta upprepar du med samtliga produkter som medlemmen hämtat ut.

Du upprepar även detta allt eftersom medlemmarna hämtar ut sin produkter, tills dess att alla hämtat ut sina produkter.

Du som lagkassör kan i appen hålla koll på vad som sker i försäljningen och se alla beställningar som gjorts till respektive medlem.

Detta ser du genom att navigera till LAGKASSA i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > klicka på BESTÄLLNINGAR. Där ser du en lista över medlemmens beställningar. Här kan du också se om en medlem markerat en beställning som levererad till köparen.

Har det lagts en beställning av misstag? Klicka på köparens namn och sedan på soptunnan i höger hörn. Har köparen gjort en betalning behöver denna återbetalas av föreningen och därefter markeras i fliken Transaktioner som återbetald.

4. Hantera returer

När en försäljning via Folkspel, där produkter har beställts i förväg, är avslutats kan det vara så att det finns produkter kvar som behöver returneras.

Detta ser du som lagkassör enkelt i appen. En avslutad försäljning finner du genom LAGKASSA i bottenmenyn > vid försäljningar klicka på VISA ALLA > gå till fliken GENOMFÖRDA högst upp > välj den aktuella försäljningen.

Om en medlem har osålda produkter har den statusen PRODUKTER KVAR.

För att ha full koll på vilka produkter som är återlämnade kan ni smidigt markera när en medlem lämnat in sina osålda produkter. Detta gör ni genom att klicka på medlemmens namn > bocka i INLÄMNAT uppe till höger om produkten. Upprepa detta på samtliga produkter som medlemmen lämnat in, samt allteftersom respektive medlem lämnar in sina osålda produkter.

När ni fått tillbaka alla osålda produkter kan ni returnera dessa till Folkspel.