Ska ditt lag arrangera en försäljning? Detta kan du smidigt hantera i SportAdmin Lagkassa, och hålla koll på allt kring transaktionerna samt hur försäljningen går för varje medlem.  


Vill du hellre se videos på hur du i LedarAppen skapar försäljningar? Lär dig mer i SportAdmins LedarHub →

Vill du läsa hur du hanterar försäljningar tillsammans med Folkspel? Läs mer här →




INNEHÅLL

1. Starta försäljning

2. Produkter

3. Börja sälj & håll koll på beställningarna

4. Granska & beställ produkter

5. Leverera produkter




1. Starta försäljning

Som lagkassör kan du skapa er försäljning direkt i appen. I vissa fall har din förening redan skapat en försäljning åt laget eller hela föreningen. Hoppa i så fall vidare till 3. Börja sälj & håll koll på beställningarna →


För att starta en försäljning följer du nedan steg. 


1. Öppna LedarAppen. 

2. Navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn. 

3. Klicka på PLUSTECKNET uppe till höger > SKAPA NY FÖRSÄLJNING > välj den partnerförsäljning du vill skapa. 

4. Fyll i Grundinställningarna.


Namn: Ange ett namn för försäljningen, t.ex. "RE:DO".

Från och till: Välj mellan vilka datum medlemmarna ska kunna sälja produkten.

Beskrivning: Här kan du skriva en text som beskriver varför ni samlar ihop pengar. Beskrivningen kommer att synas på era webbshopar och kunna läsas av era köpare.

Försäljningen avser: I detta fält väljer du vad intäkterna ni kommer få avser. Välj den kategori som passar bäst. Detta är till för att underlätta för din kassör, som ska bokföra era intäkter.

Mottagarkonto: Välj vilket bankkonto pengarna ska hamna på. Välj antingen ett som redan är upplagt, eller klicka på "Lägg till konto". Hör med föreningen om du är osäker på vilket bankkonto lagkassans pengar ska hamna på.

Information för medlemmar: Här kan du skriva en text som innehåller information som dina medlemmar bör känna till om försäljningen.

Försäljningsmål: Välj om ert lag vill ha ett försäljningsmål. Medlemmarna kommer att kunna följa hur gruppen ligger till mot målet i sin app.

Topplista: Välj om ert lag vill ha en topplista. Topplistan kommer att synas i medlemmarnas app och visar vilka tre medlemmar som sålt mest i gruppen.


5. Klicka på NÄSTA.



2. Produkter

Har du skapat en partnerförsäljning kan du i detta steg välja vilka produkter som ska ingå i just er försäljning. Du kan också ange om det finns något maxtak gälande hur många medlemmarna ska sälja av respektive produkt. Här finns tre alternativ:


Obegränsat: anger du om ni inte ska ha någon begränsning för hur många beställningar ni kan ta emot. Tänk på att ni själva måste hantera återbetalningar till köpare som inte kan få sina produkter om ni har tagit emot fler betalningar än ni har produkter att sälja.

Totalt: anger du om du vill ställa in ett gemensamt maxantal produkter för hela gruppen.

Per medlem: anger du vill ställa in ett maxantal produkter på varje medlem.


Du kan även välja att fylla i förtjänsten per produkt, om du vill att SportAdmin ska räkna ut den totala förtjänsten i försäljningen åt er.


När du fyllt i ovan klicka till sist på SPARA & FORTSÄTT > välj om du vill skicka ut information om försäljningen till medlemmarna nu eller senare. 



TIPS! 
I mailet som går ut till medlemmarna hittar de sin länk till webbshopen och mer information om hur SportAdmin Lagkassa fungerar. Skulle dina medlemmar ha fler frågor? Många svar finns att hitta i lathunden för medlemmar. 
Här hittar du den →




3. Börja sälj & håll koll på beställningarna

Försäljningen är nu skapad och det är dags för medlemmarna att börja sälja. 

 

I appen kan du som lagkassör hålla koll på vad som sker i försäljningen och se alla beställningar som gjorts till respektive medlem. 


Detta ser du genom att navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > klicka på BESTÄLLNINGARDär ser du en lista över medlemmens beställningar.



TIPS! 

Har det lagts en beställning av misstag? Klicka på köparens namn och sedan på soptunnan i höger hörn. Har köparen gjort en betalning behöver denna återbetalas av föreningen och därefter markeras i fliken Transaktioner som återbetald. 




4. Granska & beställ produkter

När försäljningen är avslutad är det dags att granska och beställa era produkter. 


1. Navigera till LAGKASSAN.

2. Klicka på den aktuella försäljningen > klicka på GRANSKA OCH BESTÄLL PRODUKTER.

3. Granska beställningen > klicka på NÄSTA.

4. Fyll i uppgifter för leverans.


Leveransalternativ: Välj om produkterna ska levereras till egen adress eller till föreningens lokal.

Mottager: Fyll i mottagarens namn.

Leveransadress, postnummer & ort: Fyll i uppgifterna dit beställningen ska levereras. 

Kontaktnummer: Numret till personen som ska motta leveransen. 

E-post för bekräftelse: Mailadress dit bekräftelsen ska skickas. 


5. Till sist klickar ni på SKICKA BESTÄLLNING.


Beställningen är nu skickad till leverantören och du kan därmed invänta leveransen. I bekräftelsemailet som skickats till e-posten som angavs i leveransuppgifterna kan du följa leveransen av er beställning. 



5. Leverera produkter

När leveransen sedan är mottagen från leverantören är det dags att dela ut produkterna till medlemmarna, som i sin tur levererar till köparna. 


Som lagkassör kan du enkelt i appen markera när du levererat produkter till en medlem. Detta gör du genom att navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > markera vad medlemmen mottagit.