Ska ditt lag arrangera en försäljning? Detta kan ni smidigt hantera i SportAdmin Lagkassa, och hålla koll på allt kring transaktionerna samt hur försäljningen går för varje medlem.

Vill du hellre se videos på hur lagkassan fungerar? Lär dig mer i SportAdmins LedarHub →

Vill du läsa om hur du hanterar försäljningar gällande Folkspel? Läs mer här →

KOM IGÅNG

1. Skapa försäljning

2. Lägg till produkter

3. Börja sälj & håll koll på beställningarna

4. Granska & beställ produkter

5. Leverera produkter

1. Skapa försäljning

Som lagkassör kan du skapa er försäljning direkt i LedarAppen. I vissa fall har din förening redan skapat en försäljning åt laget eller hela föreningen. Hoppa i så fall vidare till 3. Börja sälj & håll koll på beställningarna →

För att starta en försäljning följer du nedan steg.

1. Öppna LedarAppen.

2. Navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn.

3. Klicka på PLUSTECKNET uppe till höger > SKAPA NY FÖRSÄLJNING > välj försäljning

4. Fyll i Grundinställningarna.

Namn: Ange ett namn för försäljningen, t.ex. "RE:DO".

Från och till: Välj mellan vilka datum medlemmarna ska kunna sälja produkten.

Beskrivning: Här kan du skriva en text som beskriver varför ni samlar ihop pengar. Beskrivningen kommer att synas på era webbshopar och kunna läsas av era köpare.

Försäljningen avser: I detta fält väljer du vad intäkterna ni kommer få avser. Välj den kategori som passar bäst. Detta är till för att underlätta för din kassör, som ska bokföra era intäkter.

Mottagarkonto: Välj vilket bankkonto pengarna ska hamna på. Välj antingen ett som redan är upplagt, eller klicka på "Lägg till konto". Hör med föreningen om du är osäker på vilket bankkonto lagkassans pengar ska hamna på.

Information för medlemmar: Här kan du skriva en text som innehåller information som dina medlemmar bör känna till om försäljningen.

Försäljningsmål: Välj om ert lag vill ha ett försäljningsmål. Medlemmarna kommer att kunna följa hur gruppen ligger till mot målet i MedlemsAppen.

Topplista: Välj om ert lag vill ha en topplista. Topplistan kommer att synas i MedlemsAppen och visar vilka tre medlemmar som sålt mest i gruppen.

5. Klicka på NÄSTA.

2. Lägg till produkter

Ni kommer nu komma till produktsidan för försäljningen. Här kan ni välja att fylla i en förtjänst per produkt samt ange hur många ni ska sälja av respektive produkt.

Obegränsat: anger du om ni inte ska ha någon begränsning för hur många beställningar ni kan ta emot. Tänk på att ni själva måste hantera återbetalningar till köpare som inte kan få sina produkter om ni har tagit emot fler betalningar än ni har produkter att sälja.

Totalt: anger du om du vill ställa in ett gemensamt maxantal produkter för hela gruppen.

Per medlem: anger du vill ställa in ett maxantal produkter på varje medlem.

När ni fyllt i ovan klickar till sist på SPARA & FORTSÄTT > välj om ni vill skicka ut information om försäljningen nu eller senare.

I mailet som går ut till medlemmarna hittar de sin länk till webbshopen och mer information om hur SportAdmin Lagkassa fungerar. Skulle dina medlemmar ha fler frågor? Många svar finns att hitta i lathunden för medlemmar.
Här hittar du den →

3. Börja sälj & håll koll på beställningarna

Försäljningen är nu skapad och det är dags för medlemmarna att börja sälja.

I LedarAppen kan du som lagkassör hålla koll på vad som sker i försäljningen och se alla beställningar som gjorts till respektive medlem.

Detta ser du genom att navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > klicka på BESTÄLLNINGARDär ser du en lista över medlemmens beställningar.

Har det lagts en beställning av misstag? Klicka på köparens namn och sen på soptunnan i höger hörn. Har köparen gjort en betalning behöver denna återbetalas av föreningen och därefter markeras i fliken Transaktioner som återbetald.

4. Granska & beställ produkter

När försäljningen är avslutad är det dags att granska och beställa era produkter.

1. Navigera till LAGKASSAN.

2. Klicka på den aktuella försäljningen > klicka på GRANSKA OCH BESTÄLL PRODUKTER.

3. Granska beställningen > klicka på NÄSTA.

4. Fyll i uppgifter för leverans.

Leveransalternativ: Välj om produkterna ska levereras till egen adress eller till föreningens lokal.

Mottager: Fyll i mottagarens namn.

Leveransadress, postnummer & ort: Fyll i uppgifterna dit beställningen ska levereras.

Kontaktnummer: Numret till personen som ska motta leveransen.

E-post för bekräftelse: Maildress dit bekräftelsen ska skickas.

5. Till sist klickar ni på SKICKA BESTÄLLNING.

Beställningen är nu skickad till leverantören och ni kan därmed invänta leveransen. I bekräftelsemailet som skickats till e-posten som angavs i leveransuppgifterna kan ni följa leveransen av er beställning.

5. Leverera produkter

När ni mottagit leveransen från leverantören är det dags att dela ut produkterna till era medlemmar, som i sin tur levererar till köparna.

Som lagkassör kan du enkelt i LedarAppen markera när ni levererat produkterna till era medlemmar. Detta gör du genom att navigera till LAGKASSAN i bottenmenyn > klicka på den aktuella försäljningen > välj medlem > markera vad medlemmen mottagit.