När föreningen ska skicka ut medlems- och träningsavgifter i SportAdmin skickar ni aviseringar. En avisering är inget krav på medlemmen i den bemärkelsen som en faktura, utan se det snarare som ett erbjudande. Det gör det enklare för er som förening att hantera.

Medlemmarna kan välja mellan fyra olika betalmetoder – swish, kortbetalning, delbetalning eller fakturaköp. När avgiften är betald skapas ett underlag i SportAdmin som dessutom prickas av automatiskt.

Läs mer här om hur ni aviserar här.

Skillnaden på en avisering och en faktura

Har du varit i kontakt med oss på supporten har du säkert hört oss säga “Avisera alltid!”. Men varför?

Genom att avisera medlemmarna får de möjlighet att välja på fyra olika betalmetoder; swish, kortbetalning, delbetalning (över 500 kr) och faktura. Genom att skapa en gruppfaktura förbrukar ni betalmetoden Faktura och medlemmen har endast swish, kortbetalning och delbetalning kvar som betalalternativ.

En avisering är ingen faktura - medlemmen har ingen skuld och föreningen har ingen fordran. Genom att medlemmen betalar sin avisering skapas ett fakturaunderlag som automatiskt sätts som betald. Med andra ord är det medlemmen själv som skapar sin egen faktura.

Fördelar med att avisera

Betalmetoder

+ avisering: swish, kortbetalning, delbetalning och faktura.

- faktura: swish, kortbetalning och delbetalning.

Påminnelsefaktura

+ avisering: systemet skickar automatiskt ut påminnelser om medlemmen inte har betalt.

- faktura: ni skapar själva en påminnelsefaktura och skickar ut till medlemmen.

Skuld/fordran

+ avisering: medlemmen har ingen skuld och föreningen har ingen fordran.

- faktura: medlemmen har en skuld och föreningen har en fordran.

Ändra ett belopp som blivit fel

+ avisering: ändringen görs med ett knapptryck! Medlemmen ser direkt när ni har ändrat beloppet på aviseringen.

- faktura: medlemmen ser direkt när beloppet är ändrat. Ändringen görs genom att gå in på fakturan och uppdatera.

Kreditera en betald avisering/faktura

+ avisering: kreditera den betalda aviseringen och låt Qvickly sköta återbetalningen åt er.

- faktura (betald med kort eller swish): kreditera den betalda fakturan. Qvickly sköter återbetalningen åt er.

- faktura (betald med BG/PG): kreditera den betalda fakturan, kontakta medlemmen för kontouppgifter, gör en banköverföring till medlemmen, skriv ut fakturan för bokföringsunderlag.

Ta bort en felaktig avisering/faktura

+ avisering: klicka på Stoppknappen - klart!

- faktura: kreditera den felaktiga fakturan.

Behandla fakturor

När medlemmen har betalt sin avisering skapas ett fakturaunderlag i SportAdmin. Under fliken Fakturering i vänstermenyn Fakturering i toppmenyn → Behandla fakturor i undermenyn, samlas alla betalda fakturor. Här kan ni söka både på namn och fakturanummer för att hitta en specifik faktura.