Skapa grupper, kontrollera frågeformulär och hantera grupprekommendationer. Under fliken MEDLEMSGRUPPER administrerar ni era grupper. |
2.1 Lägg till en person i en medlemsgrupp 2.3 Ta bort en person från en medlemsgrupp 3.1 Gratis utskick via sms-grupp 3.2.2 Vad betyder de olika statusarna? 3.2.3 Svartlistad e-postadress och vanliga fel |
1. Grupplista
Här samlas alla era grupper. Det är också här ni skapar nya grupper, redigerar befintliga grupper och tar bort eventuella grupper.
1.1 Skapa ny grupp
1. Navigera till MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > GRUPPLISTA i takmenyn
2. Klicka på LÄGG TILL GRUPP
3. Fyll i fälten
Gruppnamn: namnet på gruppen. |
Period: visar vilken period du lägger till gruppen i. |
Grupptyp: välj vilken grupptyp gruppen ska höra till. |
Max antal deltagare: om det finns ett max antal deltagare för gruppen fyller ni i detta här. Detta speglas också till anmälningsfunktionerna. |
Licens/försäkring: välj om gruppen behöver licens/försäkring eller ej, och i sådana fall vilken typ av licens/försäkring. |
Standardplats: här fyller ni i gruppens standardplats, som sedan är förvald när ledarna lägger till aktiviteter för gruppen. |
Dölj gruppen under “Kontakter” i MedlemsAppen: bocka i bockrutan om ni vill att hela gruppen ska döljas för medlemmarna under menyn Kontakter i MedlemsAppen. |
Förhindra att det mailas notiser vid uppdaterad grupprekommendation: använder ni er av grupprekommendationer och inte vill att det skickas en notis till medlemmarna när ni uppdaterar en grupprekommendation bockar ni i denna ruta. |
Förhindra att det mailas notiser via hemsidan: bocka i denna om det inte ska skickas notiser när det läggs ut en nyhet på hemsidan för den här gruppen. |
Noteringar: intern notering om gruppen. |
Träningstillfällen: här kan ni fylla i gruppens träningstillfällen. Detta speglas också till anmälningsfunktionerna. |
Utmärkelser: använder ni er av utmärkelser kan ni koppla på vilka utmärkelser gruppen ska ha här. |
3. När allt är ifyllt klickar ni på SPARA
1.2 Ta bort en grupp
För att ta bort en grupp krävs det att gruppen dels är tömd på aktiviteter och dels tömd på medlemmar. Därefter kan ni ta bort medlemsgruppen genom att navigera till MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > GRUPPLISTA i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om gruppen > TA BORT GRUPPEN.
För att ta bort aktiviteter går du till MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > välj önskad medlemsgrupp > klicka på NÄRVARO i takmenyn > klicka på det röda krysset på respektive aktivitet. Är aktiviteterna upplagd som en upprepad aktivitet, klicka på PENNAN & PAPPRET under en av aktiviteterna > bocka i MARKERA ALLA > klicka på TA BORT.
För att ta bort medlemmarna från gruppen går du till MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > välj önskad medlemsgrupp > klicka på ÄNDRA till höger om en medlem > TA BORT FRÅN GRUPP. Upprepa tills medlemsgruppen är tom på personer.
2. Medlemsgrupper
I fliken MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn och MEDLEMSGRUPPER i takmenyn kan ni gå in i en specifik medlemsgrupp och då se medlemmarna som tillhör den medlemsgruppen. Här kan ni även se betalstatusen för respektive medlem i den aktuella gruppen.
2.1 Lägg till en person i en medlemsgrupp
Vill ni lägga till en person i en medlemsgrupp följer ni nedan steg.
1. Klicka på +LÄGG TILL MEDLEM
2A. Om personen redan finns i medlemsregistret kan ni söka på personens namn > klicka på personens namn
2B. Om det är en helt ny person klickar du på SKAPA NY MEDLEM > fyll i personens personuppgifter > klicka på SPARA
3. Välj gruppkoppling > SPARA
TIPS! Om ni lägger till en ny ledare i gruppen, se till att bockrutan för inloggningsuppgifter är ibockad så ledaren får sin inbjudningslänk och kan skapa sina inloggningsuppgifter. |
2.2 Bjud in en person i en medlemsgrupp
Så här bjuder ni in en ny person till en grupp:
Klicka på BJUD IN MEDLEM
Fyll i personens e-postadress
Klicka på SKICKA INBJUDAN
En anmälningslänk skickas då till angiven e-postadress. När personen fyllt i sina uppgifter och skickat in anmälan, läggs personen automatiskt in i medlemsgruppen.
2.3 Ta bort en person från en medlemsgrupp
Skulle ni behöva ta bort en medlem från en medlemsgrupp, om den exempelvis slutat, klickar ni på ÄNDRA till höger om medlemmen > TA BORT FRÅN GRUPP. Observera att ni endast tar bort medlemmen från medlemsgruppen i detta steget. Medlemmen finns fortfarande kvar i andra eventuella grupper eller i ert personregister.
Skulle det vara så att medlemmen har genomfört en betalning i gruppen kan ni inte ta bort medlemmen helt från gruppen. I det fallet klickar ni på ÄNDRA till höger om medlemmen > bocka i bockrutan HAR SLUTAT > UPPDATERA.
3. Utskick
Under utskick finns tre olika valmöjligheter för er att göra ett utskick till gruppen.
Utskick via e-post: här kan ni göra ett mailutskick till gruppens medlemmar. På högersidan ser ni mottagarna och kan korrigera om inte alla ska få utskicket. |
Utskick via sms: detta kan enbart göras utav en huvudadministratör. Varje sms kostar 0,50 kr. Vill ni köpa fler sms till er förening? Skicka ett mail till oss på info@sportadmin.se |
Gratis utskick via smsgrupp: här kan ledarna skapa en gratis sms-grupp för sin grupp. Läs mer information nedan. |
3.1 Gratis utskick via sms-grupp
Supertext har ett samarbete med SportAdmin som möjliggör en gratisfunktion gällande många-till-många-kommunikation via vanliga sms och helt enkelt löser behovet att snabbt kunna kommunicera med flera samtidigt.
3.1.1 Frågor och svar
Varför är jag med i en SMS-grupp?Din förening använder sig av SportAdmin som i samarbete med Supertext möjliggör att föreningens grupper kan skicka gratis sms för att enkelt kommunicera mellan medlemmarna i föreningen.
Vad kostar en SMS-grupp?
Det är gratis att ha en SMS-gruppen via SportAdmin. Mottagarna betalar en vanlig sms-kostnad om de väljer att svara på smset. Om du har gratis sms via din leverantör är det självklart inga extra avgifter som tillkommer. Att skriva ett meddelande till din grupp kostar som ett enda sms oavsett hur många medlemmar/mottagare gruppen har.
Hur tar jag bort mig själv från en SMS-grupp?
Skicka /tyst till gruppen för att tillfälligt sluta få meddelanden.
Skicka /tyst igen för att börja ta emot meddelanden igen.
Skicka /stopp till gruppen för att tas bort från gruppen.
Skicka /start till gruppen för att läggs till i gruppen igen.
Hur vet jag vilka som är medlemmar i gruppen?
Skicka /medlemmar till gruppen.
Att tänka på för ledare som skapar SMS-grupper i SportAdmin
Max 70 mobilnummer per SMS-grupp.
Max 5 SMS-grupper per medlemsgrupp.
Samma mobilnummer kan max finnas med i totalt 20 SMS-grupper.
Tar ni bort/lägger till/ändrar personer eller telefonnummer i er grupp så måste ni även uppdatera SMS-gruppen.
Vem får svara i SMS-gruppen?
1. Alla i gruppen → Alla skickar till alla.
2. Enbart admin i gruppen → Admin skickar till alla. Deltagarna skickar endast till admin.
3. Alla utom admin i gruppen → Admin skickar till alla. Deltagarna skickar till endast deltagarna.
Läs mer om funktionen på Supertext.
TIPS! Vill ni göra ett mailutskick till hela föreningen? Spana in Föreningsutskick. |
3.2 Mina utskick
För att se alla dina egna utskick som gjorts från SportAdmin går du till MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > UTSKICK i takmenyn > MINA UTSKICK i undermenyn. Här samlas samtliga dina egna utskick.
OBS! |
Här kan du klicka på VISA för att se utskicket som gjorts samt dess mottagare och statusen för respektive mottagare.
3.2.2 Vad betyder de olika statusarna?
Levererat: utskicket har tagits emot av mottagarens e-postleverantör |
Avregistrerat: mottagaren har valt att avregistrera sig från utskick via mail, och tar endast emot utskick i appen |
Studsad: utskicket har inte kunna levererats till mottagaren av någon anledning, se vanliga fel nedan |
Svartlistad: ett utskick har tidigare inte kunna levererats till denna e-postadressen, därav är e-postadressen nu svartlistad och systemet kan inte göra utskick till denna e-postadress. Se vanliga fel nedan |
3.2.3 Svartlistad e-postadress och vanliga fel
När vi använder ordet svartlistad betyder det att e-postadressen blivit markerad i SportAdmin på grund av att mailleverantören markerat den som ogiltig eller problematisk. En e-postadress blir svartlistad när systemet har försökt skicka ett mail som inte har kunnat levererats till mottagaren. Då är det systemet sätt att varna att något kan vara fel med den e-postadressen och att systemet inte kan göra fler försök att göra utskick till den e-postadressen.
Anledningen till att mailen inte levereras kan bero på många olika saker, så som att inkorgen var full när ett mail försökte skickas, e-postadressen existerar inte längre, e-postadressen har någon blockering mot avsändaren i sina inställningar, e-postadressen är felstavad, e-postadressens spamfilter reagerar på något av innehållet i mailet eller liknande. Här nedan skriver vi lite kort om de vanligaste felen som orsakar att ett utskick inte kan levereras till mottagaren.
Full inkorgOm mottagarens inkorg varit full vid tillfället då ett utskick har försökts att göras kan mottagaren inte ta emot detta och då kommer e-postadressen markeras som svartlistad.
Felaktigt angiven e-postadress
Detta är den vanligaste anledningen till varför mail inte kommer fram. Stavfel är mycket vanligt. T.ex. hotmail.con istället för hotmail.com. Kontrollera att e-postadressen är korrekt.
Mailet fastnar i mottagarens SPAM-filter
Ett mail kan fastna i mottagarens spamfilter och då går det inte alltid att se varför i SportAdmin eftersom felet ligger hos mottagaren. Mottagarens mailprogram kan klassa mail från SportAdmin som SPAM. Mottagaren kan för det mesta själv leta upp mailet i en spam-mapp/skärpposten och berätta för mailprogrammet att det inte är spam så att det inte fastnar i fortsättningen.
En del mottagare har företagsmail och arbetsplatsen kan då ha en mycket hög säkerhet och ett centralt SPAM-filter som inte släpper genom vilka mail som helst. Som mottagare kan det vara svårt att göra något åt detta eftersom denna typen av skydd hanteras centralt av företagens egen IT-avdelning. Personen kan testa att kontakta arbetsplatsens IT-avdelning och be dem släppa igenom mail som kommer från SportAdmin.
Gammal e-postadress som inte används längre
Det kan vara en gammal e-postadress som ni som föreningen har till mottagaren, där mottagaren stängt ner sin e-postadress så att den inte längre existerar.
Vad kan mottagaren själv göra för att motverka att mail från SportAdmin flaggas som SPAM eller liknande?
- ✅ Markera SportAdmin som säker användare
Om en mottagare upplever problem kan det hjälpa att markera SportAdmin som säker/betrodd användare. Detta gör mottagaren i sina inställningar i mailen, och den ska i sådana fall leta efter alla adresser som slutar på @sportadmin.se. När detta är gjort skickas en signal till e-postleverantören att den adressen inte är spam.
I denna länk finns det beskrivet hur du går tillväga om du har exempelvis outlook. - ✅ Lägg till SportAdmin som kontakt
Att lägga till våra utskicksadresser i e-postprogrammets adressbok är också en signal att mail ska släppas fram. Våra utskicks adresser är:
no_reply@sendgrid.sportadmin.se
no_reply@foreningsutskick.sportadmin.se
no_reply@utskick.sportadmin.se
Vad gör SportAdmin för att lösa fel vid e-post utskick?
Vi jobbar hela tiden på att förbättra utskicksfunktionen eftersom det är en av de mest centrala funktionerna. Vi har bland annat hårdare kontroller på mail som har studsat så att föreningen inte kan skicka mail till en felaktig adress om och om igen.
TIPS! |
4. Frågeformulär
Har medlemmarna anmält sig till gruppen och besvarat ett frågeformulär eller gjort ett tillval i samband med anmälan finner ni svaren på detta under takmenyn FRÅGEFORMULÄR.
Vill ni se en specifik medlems svar klicka på VISA till höger.
Ni kan även exportera hela listan till excel, om ni exempelvis ska lämna in en beställning baserat på medlemmarnas svar.
5. Grupprekommendationer
Är ni en simförening och använder er av grupprekommendationer för era medlemmar kan ni administrera detta från GRUPPREKOMMENDATIONER i takmenyn.
Här kan ni ändra en enskild medlems grupprekommendation genom att klicka på ÄNDRA ute till höger om medlemmen > fylla i grupprekommendationen > UPPDATERA.
Ni kan också massuppdatera om flera ska få samma grupprekommendation genom att bocka i bockrutorna längst ut till vänster > klicka på UPPDATERA > fylla i grupprekommendationen > UPPDATERA.
TIPS! Observera att det skickas ett mail till medlemmarna cirka 30 minuter efter ni korrigerat en grupprekommendation, om ni inte aktivt valt att det inte ska skickas notiser gällande grupprekommendationer för gruppen. Detta styrs under MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > GRUPPLISTA i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om gruppen. |