Föreningsutskick är en funktion som möjliggör ett nytt sätt att kommunicera med era medlemmar. Med tre knapptryck kan ni; skriva – designa – skicka! Då får alla medlemmar rätt information, vid rätt tillfälle.

I denna artikel går vi igenom hur du gör ett föreningsutskick till era medlemmar.




Föreningsutskick skapas på ett smidigt sätt där du själv kan bygga upp utskicket med rubriker, underrubriker, brödtext och bilder direkt i utskicket. Här nedan tar vi dig igenom steget att skapa ett föreningsutskick. 




KOM IGÅNG

1. Välj ämnesrad, avsändare och mottagare

2. Bygg upp ditt utskick

3. Skicka

4. Återanvänd mail som mall




1. Välj ämnesrad, avsändare och mottagare

1. Navigera till FÖRENINGSUTSKICK i vänstermenyn

2. Ange ämnesrad för utskicket. Detta kommer att synas i mailet som går ut

3. Välj vem som ska vara avsändare av utskicket

4. Bocka i vilka som ska få utskicket: välj mellan perioder grupptyper eller grupper.

5. Välj om utskicket ska gå till:

  • medlemmar & målsmän
  • endast medlemmar
  • endast målsmän



TIPS! 
Vill du skicka ett föreningsutskick till ett specifikt urval? Gör urvalet under AVANCERAD SÖKNING > klicka därefter på symbolen FÖRENINGSUTSKICK för att slussas till vänstermenyn FÖRENINGSUTSKICK med ditt valda urval som mottagare.



2. Bygg upp ditt utskick

Nu är det dags att bygga upp ditt utskick. Det finns fyra typer av komponenter i verktyget.


1. Klicka på komponenten du vill lägga till


Rubrik: rubriken i utskicket.

Underrubrik: kan användas för att dela upp utskicket i mindre delar/rubriker

Brödtext: mailets innehåll

Bild: möjlighet att lägga in en bild i som visas direkt i utskicket


2. När du skrivit klart en komponent klickar du på SPARA


Detta upprepar du tills alla komponenter du vill ha med är tillagda. 


Alla komponenter du sparar lägger sig i en lista nedanför. Där kan du enkelt ändra ordningen på komponenterna med hjälp av pilarna. Vill du ändra en komponent klickar du på PENNAN ute till höger, och vill du ta bort en komponent klickar du på å PAPPERSKORGEN


Du får också en förhandsgranskning av utskicket till höger under tiden du bygger upp ditt utskick. 



TIPS!
Här kommer några förslag på vad ett föreningsutskick kan innehålla:

✏️ Nyheter och händelser under Maj 20xx

✏️ Sommaravslutning

✏️ Terminsslut och terminsstart

✏️ Lottförsäljning



3. Skicka

Nu är det dags att skicka iväg ditt föreningsutskick. Klicka på knappen SKICKA NU för att skicka iväg utskicket till de valda mottagare. 


TIPS! 
Har du påbörjat ett utskick men inte hunnit klart? Klicka istället på HANTERA UTKAST > SPARA UTKASTUtkasten hittar du sedan under ÖVERSIKT i takmenyn.



4. Återanvänd mail som mall

Vill du återanvända ett mail som du har skickat sedan tidigare? Navigera till ÖVERSIKT i takmenyn > klicka på ÅTERANVÄND INNEHÅLL till höger om utskicket du vill återanvända.



TIPS!
Skickar din förening kontinuerligt ut nyheter med samma typ av design? Skapa ett föreningsutskick som du kallar för "Mall" eller liknande och spara det som utkast. Därefter kan du sedan återanvända detta varje gång det är dags för ett nytt utskick.