I denna artikeln går vi igenom hur funktionen Camper & Läger fungerar. Camper & läger är perfekt för alla event som kräver anmälan med eller utan avgift. Förutom läger kan ni även använda funktionen för till exempel sommarens fotbollskola. |
2. Lägg till grupper och avgifter 2.2 Lägg in avgift för gruppen 3. Öppna grupperna för anmälan och ta in anmälningar |
När en person anmäler sig via denna funktion väljer den vilken grupp den ska anmäla sig till > betalar avgiften i samband med sin anmälan > hamnar direkt i den valda gruppen.
1. Designa bokningssidan
På föreningens bokningssida samlas eventen som arrangeras. Via bokningssidan anmäler sig deltagaren och betalar sin avgift.
TIPS! Många föreningar har redan gjort dessa inställningar under uppstartsutbildningen. Gå då vidare till 2. Lägg till grupper och avgifter. |
1.1 Aktivera er bokningssida
1. Navigera till CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn
2. Bocka i BOKNING AKTIVERAD och fyll i fälten
Gruppkoppling: välj förvald gruppkoppling som medlemmarna ska få i grupperna de anmäler sig till |
Max. bokningar: ange hur många grupper samma deltagare har möjlighet att vara med i samtidigt. Välj obegränsat om ni inte har någon begränsning. Önskar ni olika inställningar i olika perioder? Bocka då i AVANCERADE DELTAGARINSTÄLLNINGAR och ange max. bokningar för specifika perioder. |
Prioriterade deltagare: om deltagare från vissa perioder ska få förtur anges det här |
3. Om ni vill att att det ska gå ut ett bekräftelsemail till de som anmäler sig bockar ni i BEKRÄFTELSEMAIL AKTIVERAT och fyller i fälten
4. Under Utseende på högersidan kan ni designa bokningssidan med färg och en informationstext.
5. Under Visning anger ni om ni vill visa ålder eller födelseår på er bokningssida samt om prio-datumet ska vara synligt
6. Klicka på SPARA
TIPS! Vill du kika på hur er bokningssida ser ut för deltagarna? Navigera till GRUPPER i toppmenyn och klicka på knappen FÖRHANDSGRANSKA. |
TIPS! I anmälan lämnar deltagarna sina kontaktuppgifter. Behöver ni mer information om deltagaren eller vill låta deltagaren göra ytterligare tillval? Navigera till FRÅGEFORMULÄR eller TILLVAL i toppmenyn. Läs mer om frågeformulär och tillval här. |
2. Lägg till grupper och avgifter
På bokningssidan syns de olika grupperna som deltagarna kan anmäla sig till. Nu ska vi lägga till de olika grupperna för lägret.
2.1 Lägg till grupper
1. Navigera till MEDLEMSGRUPPER i vänstermenyn > GRUPPLISTA i takmenyn
2. Klicka på LÄGG TILL GRUPP
3. Fyll i fälten
Bekräfta grupp: bocka i denna för att låsa upp möjligheten att skicka ut avgifter till gruppen. |
Gruppnamn: namnet på gruppen. |
Period: visar vilken period du lägger till gruppen i. |
Grupptyp: välj vilken grupptyp gruppen ska höra till. |
Max antal deltagare: om det finns ett max antal deltagare för gruppen fyller ni i detta här. Detta speglas också till anmälningsfunktionerna. |
Licens/försäkring: välj om gruppen behöver licens/försäkring eller ej, och i sådana fall vilken typ av licens/försäkring. |
Standardplats: här fyller ni i gruppens standardplats, som sedan är förvald när ledarna lägger till aktiviteter för gruppen. |
Dölj gruppen under “Kontakter” i MedlemsAppen: bocka i bockrutan om ni vill att hela gruppen ska döljas för medlemmarna under menyn Kontakter i MedlemsAppen. |
Förhindra att det mailas notiser vid uppdaterad grupprekommendation: använder ni er av grupprekommendationer och inte vill att det skickas en notis till medlemmarna när ni uppdaterar en grupprekommendation bockar ni i denna ruta. |
Förhindra att det mailas notiser via hemsidan: bocka i denna om det inte ska skickas notiser när det läggs ut en nyhet på hemsidan för den här gruppen. |
Noteringar: intern notering om gruppen. |
Träningstillfällen: här kan ni fylla i gruppens träningstillfällen. Detta speglas också till anmälningsfunktionerna. |
Utmärkelser: använder ni er av utmärkelser kan ni koppla på vilka utmärkelser gruppen ska ha här. |
3. När allt är ifyllt klickar ni på SPARA
TIPS! Döp gruppen så det blir lätt för deltagaren att hitta rätt. Till exempel “Sommarskola 2025 F15”. “Sommarskola 2025” förklarar vilket läger det gäller och “F15” vilka deltagare gruppen passar för. |
Upprepa detta för varje grupp som ska finnas under lägret.
2.2 Lägg in avgift för gruppen
1. Navigera till BETALINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPKOSTNADER i takmenyn
2. Klicka på LÄGG TILL GRUPPKOSTNAD
3. Fyll i fälten
Grupp: välj gruppen i rullistan |
Kostnadstyp: ange vilken kostnadstyp som avgiften ska kopplas till |
Fakturarad: om ni vill förtydliga vad avgiften avser kan ni skriva det i fakturaraden (annars kommer kostnadstypens namn anges) |
Belopp: ange beloppet |
4. Avsluta med att klicka på SPARA
Upprepa detta för varje grupp som ska finnas under lägret.
TIPS! Ska flera grupper ha samma avgift? Klicka isåfall på MASSUPPDATERA |
3. Öppna grupperna för anmälan och ta in anmälningar
Nu är det dags att bestämma när lägret ska synas på er bokningssida och när anmälan ska öppna.
1. Navigera till CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > GRUPPER i takmenyn
2. Klicka på ÄNDRA till höger om gruppen
2. Fyll i fälten för Visningsinställningar, det som avgör att gruppen ska vara synligt på er bokningssida
Från: ange från vilket datum gruppen ska visas på er bokningssida |
Till: ange hur länge gruppen ska synas på er bokningssida |
Alternativt gruppnamn: har gruppen ett annat namn utåt än vad ni döpt den till internt, ange namnet ni vill visa utåt här |
Max deltagare: ange hur många som kan anmäla sig till denna grupp Har ni ingen begränsning, bocka i OBEGRÄNSAT ANTAL |
Bevakning: om ni vill tillåta bevakning av gruppen när den blir full bockar ni i denna bockruta, och då får deltagarna få ett mail när en plats blir ledig om gruppen skulle vara full. |
3. Fyll i fälten för Inställningar för bokningssläpp, det som avgör när anmälan för gruppen faktiskt öppnar
För alla: ange datumet som anmälan öppnar för allmänheten |
För perioder med förtur: ska medlemmar som tillhör en prioriterad period få anmäla sig vid ett tidigare skede, ange då datumet här |
För grupper med förtur: ska medlemmar som tillhör specifika prioriterade grupper få anmäla sig vid ett tidigare skede, ange då datumet här och ange sedan vilka grupper det avser |
4. Fyll i fälten för Avgifter och Fler inställningar
Avgifter: här visas gruppkostnaderna för gruppen. Ska ni inte ta betalt för anmälan, bocka i DENNA BOKNINGEN ÄR AVGIFTSFRI |
Fler inställningar: här kan ni göra fler inställningar för gruppen. Fyll i om det finns en rekommenderad ålder som gruppen avser, ändra om ni vill att personerna som anmäler sig till denna gruppen ska få en annan gruppkoppling, fyll i en beskrivning för gruppen, om ni vill att det ska bifogas en fil i bekräftelsemailet bifogar ni den här |
Träningstillfällen: finns det specifika träningstillfällen kan ni ange det här |
Formulär: vill ni koppla ett frågeformulär till bokningen väljer ni vilket här |
Tillval: vill ni koppla ett tillval till bokningen väljer ni vilket här |
5. Avsluta med att klicka på SPARA
TIPS! Ska flera grupper ha samma inställningar? Klicka isåfall på MASSUPPDATERA |
Med dessa stegen är ni redo att börja samla in anmälningarna till lägret!
Missa inte våra tips för ett lyckat läger. Läs Niklas fem bästa tips här.