I denna artikeln går vi igenom hur funktionen Camper & Läger funkar. Camper & läger är perfekt för alla event som kräver anmälan med eller utan avgift. Förutom läger kan ni även använda funktionen för till exempel sommarens fotbollskola eller för att hantera stödmedlemskap.

KOM IGÅNG

1. Designa bokningssidan

2. Lägg till grupper och avgifter

3. Marknadsför lägret och ta in anmälningar

1. Designa bokningssidan

På föreningens bokningssida samlas eventen som arrangeras. Via bokningssidan anmäler sig deltagaren och betalar sin avgift.

Många föreningar har redan gjort dessa inställningar under uppstartsutbildningen. Gå då vidare till 2. Lägg till grupper och avgifter.

Aktivera er bokningssida

1.1 Navigera till Camper & läger i vänstermenyn > Bokningsinställningar i toppmenyn.

GRUNDLÄGGANDE INSTÄLLNINGAR

1.2 Bocka i "Bokning aktiverad!"

1.3 Välj gruppkoppling.

1.4  Max. bokningar är hur många grupper varje deltagare ska kunna vara med i samtidigt. Välj obegränsad om det inte finns någon begränsning.

1.5 Om deltagare från vissa perioder ska få förtur anges det under "Prioriterade deltagare"

BEKRÄFTELSEMAIL

1.6 När deltagaren är anmäld går ett bekräftelsemail ut. I denna sektionen väljer du vad som ska stå i mailet och vem som är avsändare.

UTSEENDE

1.7 Designa er bokningssida genom att ändra färg och bestämma vilket text som ska synas på er bokningssida.

1.9 Spara!

Vill du kika på hur er bokningssida ser ut för deltagarna? Navigera till Grupper i toppmenyn och klicka på FÖRHANDGRANSKA.

I anmälan lämnar deltagarna sina kontaktuppgifter. Behöver ni mer information om deltagaren eller vill låta deltagaren göra ytterligare tillval? Navigera till FRÅGEFORMULÄR eller TILLVAL i toppmenyn. Läs mer om frågeformulär och tillval här.

2. Lägg till grupper och avgifter

På bokningssidan syns de olika grupperna som deltagarna kan anmäla sig till. Nu ska vi lägga till de olika grupperna för lägret.

Lägg till grupper

2.1 Navigera till Medlemsgrupper i vänstermenyn> Grupplista i toppmenyn > Klicka på  LÄGG TILL GRUPP.

2.2 Döp gruppen.

Döp gruppen så det blir lätt för deltagaren att hitta rätt. Till exempel “Sommarskola 2023 F15”.  “Sommarskola 2023” förklarar vilket läger det gäller och “F15” vilka deltagare gruppen passar för.

2.3 Välj grupptyp.

2.4 Bocka i rutan "Bekräftad".

2.5 Spara!

Upprepa steg 2.1 - 2.5 för varje grupp som ska finnas under lägret.

Bestäm avgift för gruppen

2.6 Navigera till Betalinställningar i vänstermenyn > Gruppkostnader i toppmenyn > Klicka på LÄGG TILL GRUPPKOSTNAD.

2.7 Välj rätt grupp i listan.

2.8 Ange kostnadstyp, vad som ska stå på fakturaraden och avgiftens belopp.

2.9 Spara!

Upprepa steg 2.6 - 2.9 för varje grupp som ska finnas under lägret.

Ska flera grupper ha samma avgift? Klicka isåfall på MASSUPPDATERA

3. Marknadsför lägret och ta in anmälningar

Nu är det dags att bestämma när lägret ska synas på er bokningssida och när anmälan ska öppna. Även här kan ni använda er av massuppdatering.

3.1 Navigera till Camper & läger > Välj rätt grupptyp i listan > Hitta rätt grupp > Klicka på ÄNDRA till höger.

VISNINGSINSTÄLLNINGAR

3.1 Visningsinställning anger när lägret ska vara synligt på er bokningssida. Skriv in rätt datum och tid. Kallar ni gruppen för något annat utåt än ni gör internt? Ange det under "Alternativt gruppnamn".

3.2 Ange hur många deltagare som får vara med i gruppen under "Max deltagare".

Vill ni tillåta obegränsat med deltagare? Skriv isåfall in "9999".

3.3 Bocka i "Tillåt bevakning av grupp (automatiskt mailutskick)" om ni vill låta deltagarna få ett mail när en plats blir ledig om gruppen skulle bli full.

INSTÄLLNINGAR FÖR BOKNINGSSLÄPP

3.4 Bokningsläppet är när anmälan öppnar. Först då kan deltagarna anmäla sig till lägret. Välj datum och tid. Arbetar ni med "Prioriterade deltagare" ställer ni in när anmälan öppnar för dem i denna sektionen.

AVGIFTER

3.5 Bocka i rutan "Avgiftsfri bokning" om lägret ska vara gratis för denna gruppen.

FLER INSTÄLLNINGAR

3.6 Är gruppen endast för deltagare inom en viss ålder? Ange det i denna sektionen.

3.7 Det som står i beskrivningen syns på bokningssidan för den specifika gruppen. Här kan ni skriva saker som är bra att veta innan man anmäler sig till lägret.

3.8 I betalningsbekräftelsen som går ut till deltagaren efter anmälan kan ni bifoga en fil. Välj fil här.

3.9 Har ni specifika träningstider som ni redan nu vill gå ut med? Lägg till det i denna sektionen.

3.10 Lägg till de formulär och tillval som du skapade under "Bokningsinställningar".

3.11 Spara!

När anmälan har öppnat för deltagarna hittar ni deras anmälningar i toppmenyn under Rapporter eller Händelser.

Med dessa stegen är ni redo att börja samla in anmälningarna till lägret!

Missa inte våra tips för ett lyckat läger. Läs Niklas fem bästa tips här.