Administratörer - här samlar ni samtliga personer som ska ha något forma av inlogg för att administrera i föreningen. |
INNEHÅLL |
Under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > ADMINISTRATÖRER i takmenyn listas föreningens samtliga administratörer. En administratör kan vara allt från en ledare, en lagföräldrar eller en kanslist. Alla som ska kunna logga in i webben eller appen och arbeta i föreningen på något sätt behöver vara upplagd som administratör.
1. Lägg till administratör
För att lägga till en eller flera nya administratörer följer du nedan steg.
1. Navigera till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > ADMINISTRATÖRER i takmenyn
2. Klicka på LÄGG TILL ADMINISTRATÖR uppe till höger
3. Sök fram personens namn > bocka i bockrutan till vänster om namnet (om det gäller flera personer, upprepa detta tills du bockat i bockrutan för samtliga personer)
4. Klicka på NÄSTA uppe till höger
5. Välj behörighetsnivå i rullistan (läs om varje behörighetsnivå nedan) > klicka på SKICKA INBJUDAN längst ner
Då kommer det skickas en inbjudan till personen, via e-postadressen som står på personens personkort, så personen kan skapa sina inloggningsuppgifter.
OBS! När en person med en gruppkoppling som är en ledarroll läggs till i en medlemsgrupp kan ni bocka i att det ska skickas ut en inbjudningslänk gällande inloggningsuppgifter i samband med det. Om ni bockar i denna kommer personen automatisk läggas till under ADMINISTRATÖRER med behörighetsrollen Ledare, och systemet skickar en inbjudan via mail där personen sedan kan skapa sina inloggningsuppgifter. |
Förklaring till behörighetsnivåerna.
Närvaro: behörigheten ger personen tillgång att rapportera närvaro för sin/sina egna medlemsgrupper via appen. |
Ledare: behörigheten ger personen tillgång att ändra i sin/sina egna medlemsgrupper via appen och webben. Personen kan rapportera närvaro, lägga till och redigera aktiviteter, skicka kallelser och göra utskick. |
Ledare plus: behörigheten ger personen tillgång att ändra i sin/sina egna medlemsgrupper via appen och webben. Personen kan rapportera närvaro, lägga till och redigera aktiviteter, skicka kallelser och göra utskick. Personen har också möjlighet att titta i de andra medlemsgrupperna men har inte tillgång att ändra och redigera något. Personen ser enbart kontaktuppgifter till medlemmarna som ligger i de andra grupperna. |
Huvudadministratör: behörigheten ger personen tillgång till samtliga funktioner i systemet. Rekommenderas att enbart ges ut till anställda och styrelsen i föreningen. |
Utöver de fasta behörigheterna kan en huvudadministratör ge andra administratörer extra behörighet. Detta görs genom klicka på ÄNDRA ute till höger om en administratör.
Personuppgifter: varje kryssruta ger utökad tillgång till olika personuppgifter. |
Funktionalitet: varje kryssruta ger tillgång till funktionalitet tillhörande en specifik modul. Sätt muspekaren över informationssymbolen för att läsa mer om funktionens innebörd. |
TIPS! Om ni vill skicka ut en inbjudan till alla era ledare samtidigt gör ni såhär:
|
2. Ta bort administratör
För att ta bort en administratör navigerar du till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > ADMINISTRATÖRER i takmenyn > klicka på ÄNDRA ute till höger om personen > klicka på TA BORT längst ner.
3. Statusar
De personer som är tillagda under ADMINISTRATÖRER kan ha olika statusar, där varje status indikerar på något. I vissa fall kan det krävas att ni som förening tar en action kring en persons status. Det är viktigt att det är rätt användare som har inlogg och att exempelvis ledare som har slutat eller inte loggat in på länge ses över och rensas bort.
Status | Betydelse | Action |
Inbjudan skickad: | Personen har fått en inbjudan skickad till sig på mail, men har ännu inte godkänt inbjudan och skapat sina inloggningsuppgifter. För att se vilken mailadress inbjudan har skickats till, håll muspekaren över användarens status. | Om personen behöver en ny inbjudan klicka på ÄNDRA ute till höger > SKICKA OM INBJUDAN längst ner. Ska personen inte längre ha kvar sin inbjudan klicka på ÄNDRA ute till höger > TA BORT längst ner. |
Inbjudan utgången: | Personen har fått en inbjudan men ännu inte godkänt inbjudan och skapat sina inloggningsuppgifter. Efter sju dagar blir inbjudan inaktiv och användare kan inte längre skapa ett konto. | För att skicka en ny inbjudan klicka på ÄNDRA ute till höger > SKICKA OM INBJUDAN längst ner. Ska personen inte längre ha kvar sin inbjudan klicka på ÄNDRA ute till höger > TA BORT längst ner. |
Aktiv: | Personen har varit inloggad i appen/webben under de senaste 30 dagarna. | Inget behöver göras, men dubbelkolla gärna med jämna mellanrum att de som har ett inlogg också ska ha ett inlogg. |
xx dagar sedan inlogg: | xx antal dagar sedan som personen senast var inloggad i appen/webben. | Se över så personen fortsatt ska ha ett inlogg, kanske är personen inte aktiv inom föreningen längre som ledare/administratör. Ska personen inte längre ha kvar sitt inlogg klicka på ÄNDRA ute till höger > TA BORT längst ner. |
Aldrig loggat in: | Personen har aldrig loggat in. | Personen har i dagläget inget inlogg. För att personen ska få en inbjudan klicka på ÄNDRA ute till höger > SKICKA OM INBJUDAN längst ner. Ska personen inte ha något inlogg klicka på ÄNDRA ute till höger > TA BORT längst ner. |
TIPS! Om en ledare har problem att få upp sin ledarvy i appen kan du läsa mer om felsökning här. Om en person är ledare i fler föreningar, behöver den en inbjudan från respektive förening. Personen skapar sitt inlogg via den första inbjudan, därefter kommer kontona slås ihop om personen anger samma e-postadress i nästa inbjudan. |