Vill du som förening felsöka varför en medlem/målsman eller en ledare inte kan logga in i appen? I denna artikel har vi samlat de bästa tipsen & trixen för er som förening om en medlem/målsman saknar profiler i appen eller om de har inloggningsproblem, eller kanske när en ledare saknar ledarvyn i appen. |
1. Felsökning medlem/målsman saknar profil i appen 2. Felsökning inloggningsproblem 2.1 E-postadressen finns inte registrerad 2.3 Andra felmeddelande vid inloggning |
1. Felsökning medlem/målsman saknar profil i appen
I medlemsvyn loggar en medlem/målsman in med den e-postadress som är registrerad på personkortet i föreningen.
Medlemsvyn känner av vilka medlemmar som ligger kopplade till respektive e-postadress och samlar därav de som är kopplade till samma e-postadress under samma inloggning.
För att en medlem/målsman ska kunna logga in i appen och få upp sin/sina profiler finns några krav som måste uppfyllas. Här nedan listas några punkter som ni som förening kan kontrollera om en medlem/målsman inte får upp sin/sina profiler när de loggat in i appen. De kan antingen mötes av ett meddelande i appen att inga profiler är kopplade till e-postadressen, eller så kanske de saknar en viss profil.
1. Korrekt e-postadress: se till att medlemmen/målsmannen använder korrekt e-postadress, den som finns registrerad på medlemmens personkort. 2. Medlemmen finns i en grupp: se till att medlemmen tillhör en grupp som finns i er aktiva period (eller en underperiod). 3. Gruppen är aktiverad för appen: se till att den grupp som medlemmen tillhör är aktiverad för medlemsvyn under Föreningsinställningar i vänstermenyn > Appen i takmenyn > Medlemsvyn i undermenyn. |
TIPS! Vissa e-postleverantörer gör ingen skillnad på om du skriver med punkt eller inte före @, utan det tolkas som samma e-postadress i båda fallen. Vårt system tolkar däremot detta som olika adresser. Därav är det viktigt att skriva in exakt den e-postadressen som är inskriven på personkortet. Gemener och versaler i början påverkar däremot inte. Är e-postadressen registrerad som namn.efternamn@gmail.com på personkortet går det alltså inte att logga in med namnefternamn@gmail.com i appen, även om gmail klassar detta som samma e-postadress. |
2. Felsökning inloggningsproblem
2.1 E-postadressen finns inte registrerad
I vissa fall kan en medlem/målsman mötas av ett meddelande som tyder på att e-postadressen inte är registrerad i föreningen, och därav lyckas inte inloggningen.
Som vi nämnde ovan är det endast de medlemmar som tillhör en grupp i föreningens aktiva period (eller en underperiod) som kan logga in i appen. Därav är en av de vanligaste anledningarna till detta felmeddelande att en medlem har anmält sig till en aktivitet som inte startat än och då är den perioden inte aktiverad hos er som förening, vilket medför att de inte kan logga in i appen. Eller så beror det helt enkelt på att e-postadressen faktiskt inte är registrerad på någon person hos er som förening.
Här nedan listar vi några punkter som ni som förening kan använda er av om en medlem/målsman möts av "E-postadressen finns inte registrerad".
1. Korrekt e-postadress: se till att medlemmen/målsmannen använder korrekt e-postadress, den som finns registrerad på medlemmens personkort. 2. Medlemmen finns i en grupp: se till att medlemmen tillhör en grupp som finns i er aktiva period (eller en underperiod). 3. Gruppen är aktiverad för appen: se till att den grupp som medlemmen tillhör är aktiverad för medlemsvyn under Föreningsinställningar i vänstermenyn > Appen i takmenyn > Medlemsvyn i undermenyn. |
2.2 Ingen engångskod
I de fall då engångskoden inte kommer fram till medlemmen/målsman kan det bero på många olika faktorer, så som blockeringar eller brandväggar hos mottagaren.
Det mottagaren kan säkerställa är,
- att mailet inte finns i skräpposten
- att den har senaste versionen av appen
- att det inte finns någon blockering mot SportAdmin som avsändare i inställningarna hos personens e-postleverantör
Det kan även hjälpa att lägga till våra utskicksadresser som kontakter/betrodda avsändare i inställningarna hos sin e-postleverantör. Våra utskicksadresser är:
- no_reply@sendgrid.sportadmin.se
- no_reply@foreningsutskick.sportadmin.se
- no_reply@utskick.sportadmin.se
TIPS! Om personen använder sig av en företagsadress kan det vara så att personen behöver kontakta sin IT-avdelning för att se över ovan inställningar i mailen. |
Skulle ovan åtgärder inte hjälpa kan personen alltid höra av sig till vår support, så kan vi felsöka det vidare och fånga engångskoden från vårt håll medan vi har personen i luren. Be i sådana fall personen ringa in till oss på 040-630 10 60.
2.3 Andra felmeddelande vid inloggning
Skulle en medlem uppleva andra inloggningsproblem, där de får upp något annat felmeddelande vid inloggningen, finns här nedan både några punkter som personen själv kan testa samt säkerställa och även några punkter som vi behöver ha svar på för vidare felsökning.
Egen felsökningsguide:
- Säkerställ att du har senaste versionen av appen.
- Säkerställ att du inte har någon uppdatering som behöver göras av ditt operativsystem i telefonen.
- Testa logga ut från appen, hårdstäng appen och logga in på nytt.
- Testa avinstallera appen och installera den på nytt.
- Testa starta om telefonen.
- Testa logga in på en annan enhet och se om det fungerar där.
När personen kontaktar supporten önskar vi gärna att den har svar på nedan frågor:
- Vilken telefon har du, och vilken modell av telefon?
- Vilken version av appen har du?
- Vilken version av operativsystem i telefonen har du?
- Har du en kombinerad jobb- och privattelefon?
- Har du VPN eller något annat antivirusprogram installerat och igång på telefonen?
- Blir det någon skillnad om du öppnar appen via wifi eller via mobilt nätverk?
- Blir det någon skillnad om du testar logga in på en annan enhet?
Kontaktuppgifter |
3. Ledare saknar ledarvyn
Vad ska vi som förening göra när en ledare saknar ledarvyn i appen? Här nedan listar vi hur ni kan gå tillväga när en ledare saknar ledarvyn i appen.
För det första finns vissa grundläggande punkter som ni kan säkerställa stämmer för ledaren.
1. Tillagd i gruppen: ledaren är tillagd i en grupp och har en ledargruppkoppling. 2. Har redigeringsbehörighet: ledarens ledargruppkoppling har behörighet att redigera gruppen. Detta ser ni under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPKOPPLINGAR i takmenyn > i kolumnen för REDIGERA GRUPP ska det stå Ja för ledarens gruppkoppling. 3. Har ledarinlogg: ledaren är tillagd under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > ADMINISTRATÖRER i takmenyn, och har skapat ett ledarinlogg via inbjudan som skickats ut när den lades till här. |
Om ovan stämmer kan ni kontrollera statusen ledaren har under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > ADMINISTRATÖRER i takmenyn.
|
Har ledaren skapat ett ledarinlogg men ändå saknar ledarvyn i appen kan det bero på att ledarens inloggningsmail skiljer sig från den e-postadress som ledaren loggat in med som medlem/målsman i appen, och att ledaren därmed behöver slå ihop sina inlogg.
Ni som förening kan se en ledares inloggningsmail genom att gå till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > ADMINISTRATÖRER i takmenyn > håller muspekaren över statusen för ledaren. Den e-postadressen behöver alltså stämma överens med den e-postadress som är registrerad på ledarens personkort, eller på ledarens barns personkort om den är målsman.
Om e-postadresserna skiljer sig behöver ledaren uppdatera sin inloggningsmail. Detta gör ledaren genom att logga in i appen med sin nuvarande inloggningsmail (den du ser när du håller muspekaren över statusen) > klicka på MER i bottenmenyn > scrolla ner och klicka på ÄNDRA E-POSTADRESS > följ stegen och ange den andra e-postadressen.
Därefter ska ledarens inlogg vara ihopslagna och nästa gång den loggar in ska ledaren få upp både ledarvyn och medlemsvyn under samma inloggning.