I denna artikel svarar vi på de vanligaste frågorna gällande betalningar via Qvickly. |
1. När blir inkasso inblandad?
Ungefär en gång i kvartalet gör vår betalpartner Qvickly en rensning av förfallna fakturor kopplade till föreningen. För de föreningar som valt alternativet Inkasso kommer Qvickly i detta skede börja driva dessa till inkasso.
En förfallen faktura tillhör en medlem som valt fakturaköp eller delbetalning, men inte betalat till Qvickly efter de två påminnelserna som Qvickly skickar ut.
2. Qvicklys fakturanummer i SportAdmin
SportAdmin och Qvickly har olika fakturanummer på samma underlag, i och med att det är två olika system. SportAdmins är femsiffrigt och Qvicklys fyrsiffrigt. Som förening kan du söka på båda under FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > BEHANDLA FAKTUROR i undermenyn > filtrera på Status Alla eller Betald > sök på fakturanumret (SportAdmins eller Qvicklys) i sökrutan.
☝ Exempel
Om Qvickly meddelar att faktura 1234 har förfallit, kan ni som förening söka på det fakturanumret och hitta den i SportAdmin. Hos Qvickly heter underlaget 1234 men i SportAdmin 12345. Båda kommer visas i varsin kolumn.
3. Varför tar Qvickly en kreditupplysning vid fakturaköp/delbetalning?
I samband med att ett köp görs via faktura eller delbetalning tas en kreditupplysning av Qvickly via Creditsafe. Notera att denna upplysning inte syns för tredje part, därför påverkar den inte dina möjligheter att få banklån etc. En omfrågandekopia skickas hem till din folkbokföringsadress. Känner du inte till att du genomfört ett köp på nätet via Qvickly ber vi dig ringa deras kundtjänst på 010-898 99 29.
4. Jag har en transaktion från Qvickly på mitt konto. Vad avser denna?
Qvickly är SportAdmins betalpartner. När du betalat med kort till föreningen, kommer det på ditt kontoutdrag att stå Qvickly eftersom betalningen går via dem till föreningen.
6. Beloppet har reserverats men betalningen har inte gått igenom
Vid kortbetalningar är det en kedja av händelser som sker. Blir det fel någonstans i kedjan, går inte betalningen igenom.
Belopp som är reserverat innebär inte att pengarna kommer att dras från kontot. Pengarna reserverades av banken för att säkerställa att det fanns tillräckligt på kontot för att fullfölja betalningen. Ett reserverat belopp tas bort efter ett par bankdagar och då syns pengarna återigen på kontot.
Om beloppet har reserverats, be medlemmen att göra ett nytt försök att boka/betala platsen.
8. Avräkningsrapporter från Qvickly
Ni som förening får veckovis utbetalning från Qvickly på de transaktioner som skett under föregående vecka. Ni som förening får även en avräkningsrapport mailad till er veckovis, som specificerar transaktionerna som utbetalningen avser. Vi stämmer av och bryter söndagar 23:59 och avräkningsrapporten genereras måndagar 00:00. Skulle man vilja hämta hem avräkningsrapporten igen kan det enkelt göras enligt nedan:
Hitta avräkningsrapporten i Qvicklys portal:
1. Logga in på föreningens konto i Qvicklys portal
2. Tryck på Rapporter
Du hamnar nu automatiskt på fliken Avräkningar. I första vyn visas alltid den senaste avräkningen. Tryck i rutan Datum-intervall för att visa flera avräkningar mellan ett visst datum samtidigt.
7. Medlem får påminnelse från Qvickly trots att hen har betalat
Om en medlem hör av sig och berättar att de får betalningspåminnelser från Qvickly, trots att de har betalt, behöver ni göra följande:
1. Kontrollera om medlemmens faktura står som betald i SportAdmin.
Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > BEHANDLA FAKTUROR i undermenyn > filtrera på Status Betald > sök på personens namn i sökrutan.
2. För att kunna få en påminnelse från Qvickly måste medlemmen ha betalat med Qvickly Faktura eller Qvickly Delbetalning. Har medlemmen betalat något av ovanstående alternativ och får betalningspåminnelsen kan orsaken bero på två olika saker.
Scenario 1
Antingen har medlemmen valt faktura/delbetalning men sedan av någon anledning betalat in på annat sätt direkt till er som förening (swish, kontant, BG/PG). Det vill säga medlemmen har faktiskt inte betalat in digitalt till Qvickly, som de ska, och fortsätter därför att få påminnelser.
Om detta är scenariot behöver ni först fastställa att medlemmen faktiskt har betalat på annat sätt till er, t.ex. genom att de uppvisar ett kontoutdrag.
När ni som förening bekräftat att ni fått in pengarna på annat sätt än Qvickly, rekommenderar vi i första hand att ni betalar tillbaka pengarna som medlemmen betalat in till er och sedan hänvisar dem till den avisering ni skickat ut från början.
Om ni inte vill göra detta utan väljer att göra ett undantag (som innebär manuellt handpålägg) behöver ni kreditera fakturan i SportAdmin så att Qvickly meddelas att fakturan ska avslutas och därmed slutar skicka påminnelser till medlemmen. Läs mer här hur du krediterar en faktura.
Om medlemmen inte har hunnit betala in något får de heller inga pengar utbetalda tillbaka. Fakturan kommer endast att avslutas hos Qvickly.
OBS! |
Scenario två
Medlemmen har betalat via Qvickly, som man ska, och kan uppvisa kontoutdrag som bekräftar detta.
Om detta är scenariot behöver ni kontakta Qvickly och förse dem med de uppgifter ni fått från medlemmen, då något har gått snett.
QVICKLYS KONTAKTUPPGIFTER! 010-898 99 29 |