SportAdmin är ett av de föreningssystem som under våren har samarbetat intensivt med Fritidskortet och våra branschkollegor i Sveriges Föreningssystem för att hitta en fungerande lösning för hantering av Fritidskortet. I dagsläget har Fritidskortet inte kunnat presentera en lösning där Fritidskortet kan integreras på ett välfungerande sätt som ett betalmedel vid betalning via SportAdmin. Under hösten 2025 kommer vi att fortsätta samarbeta med Fritidskortet för att utforska möjliga lösningar framåt. Vår nuvarande bedömning är att en eventuell integration kan vara på plats tidigast hösten 2026. |
Vad innebär detta för din förening?
Så länge ingen integration finns på plats, finns det inget automatiskt sätt att hantera fritidskortsbetalningar i SportAdmin. Det innebär mer manuellt arbete från föreningarnas sida, vilket vi tycker är beklagligt. Vi hade givetvis hoppats på en lösning redo till hösten 2025. Vi rekommenderar därför att ni tar detta i beaktning när ni fattar beslut kring om och när ni vill ansluta er till Fritidskortet.
Om din förening väljer att ansluta sig till Fritidskortet innan en integration finns på plats, finns det två sätt att hantera betalningar – beroende på om det gäller fakturering/avisering/aktivitetsavgift eller direktbetalning via bokning/anmälan.
1. Allmänna förberedelser
- Ange föreningens bankgironummer när ni registrerar er i Försäkringskassans utförarregister.
- Skapa en kostnadstyp under Betalinställningar → Kostnadstyper och namnge den t.ex. “Fritidskortet”. Detta underlättar uppföljning av inbetalningar.
2. Betalning av faktura, avisering eller aktivitetsavgift
- Be medlemmen ansöka om sitt bidrag via Fritidskortets digitala tjänst.
- När betalningen är genomförd kommer pengarna in på föreningens bankkonto inom ca tre arbetsdagar.
- När ni mottagit betalningen – eller fått ett underlag från medlemmen – registrerar ni detta i SportAdmin:
- Sök fram den aktuella fakturan/aviseringen/aktivitetsavgiften.
- Lägg till en ny fakturarad med kostnadstypen “Fritidskortet” och det inbetalda beloppet.
- Spara.
- Medlemmen ser nu det återstående beloppet och kan betala in det som vanligt.
3. Betalning vid bokningar eller anmälningar
- Låt medlemmen genomföra sin bokning eller anmälan till fullt pris.
- Be medlemmen ansöka om sitt bidrag via Fritidskortets digitala tjänst.
- När inbetalningen kommit in på ert konto (eller ni fått underlag från medlemmen), kreditera motsvarande belopp:
- Gå till Fakturering → Sök upp medlemmens fakturanummer → Ändra → Kreditera → Delkreditera det inbetalda beloppet.
- Det krediterade beloppet återbetalas till medlemmen.