I denna artikeln besvarar vi de vanligaste frågorna eller förfarandena kopplat till aviseringar. 




INNEHÅLL

FAQ

1. Hur ändrar jag kostnaden på aviseringen för en person?

2. Hur aviserar jag en ny medlem?

3. Sista betaldatum har passerat, hur skickar jag ut en ny avisering?

4. Medlemmen får påminnelser trots att vi markerat den som "Faktureras ej"

5. Medlem har fått fler aviseringar

6. Medlemmen har betalt på annat sätt till föreningen, inte via aviseringen

7. Flytta medlem mellan två grupper

8. Vad betyder de olika aviseringsstatusarna?

9. Vad betyder de olika aviseringsikonerna?




FAQ

1. Hur ändrar jag kostnaden på aviseringen för en person?

Både innan och efter en avisering skickats ut kan du ändra kostnad på enskilda aviseringar. Detta gör du genom att,


1. Gå till medlemsgruppen där medlemmen vars avisering du vill ändra finns

2. Klicka på redigeringspennan som finns på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen

3. Lägg till, ta bort eller ändra befintliga kostnader

4. Klicka på SPARA 


Redigeringspennan som finns på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen blir nu röd, vilket indikerar att något är korrigerat för den medlemmen. 


Ångrar du dig kan du klicka på redigeringspennan igen sedan klicka på ÅTERSTÄLL TILL GRUPPKOSTNADER



2. Hur aviserar jag en ny medlem?

Om du vill avisera en enskild medlem, som exempelvis börjar efter gruppen fått sin avisering, gör du enligt följande:


1. Se till att medlem är med i medlemsgrupp

2. Klicka på symbolen som ser ut som ett pappersflygplan/pil på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen

3. Välj antal betaldagar (7, 14 eller 21 dagar) 

4. Klicka på SPARA



3. Sista betaldatum har passerat, hur skickar jag ut en ny avisering?

Om sista svarsdatum har passerat, aviseringsstausen står som passerat, och medlemmen ska få en ny avisering som den kan betala gör du enligt följande: 


1. Stoppa den passerade aviseringen genom att klicka på det röda krysset som finns på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen

2. Skicka ut aviseringen på nytt genom att klicka på pappersflygplanet/pilen på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen > välj antal betaldagar > klicka på SPARA



4. Medlemmen får påminnelser trots att vi markerat den som "Faktureras ej"

Ofta när detta händer har en medlem blivit aviserad, och istället för att först stoppa aviseringen som gått iväg och sedan bocka i "Faktureras ej" har "Faktureras ej" bockats i direkt. Aviseringen ligger därför kvar i bakgrunden, därav att påminnelserna fortsätter att skickas ut.


För att lösa detta, gör så här:

1. Klicka på ÄNDRA till höger på medlemmens rad > bocka ur "Faktureras ej" >  SPARA

2. Stoppa aviseringen genom att klicka på det röda krysset som finns på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen

3. Klicka på ÄNDRA till höger på medlemmens rad > bocka i "Faktureras ej" igen >  SPARA



5. Medlem har fått fler aviseringar

Om en medlem blir aviserad i flera grupper, exempelvis grupp 1 och 2, som båda innehåller en medlemsavgift kan medlemmen inte betala medlemsavgiften två gånger (förutsatt att faktureringsinställningarna är korrekt gjorda). Medlemsavgiften kommer synas på båda aviseringarna, men när den första aviseringen för en av grupperna är betald kommer medlemsavgiften försvinna automatiskt från aviseringen i den andra gruppen. 


Om en medlem blir aviserad i flera grupper, exempelvis grupp 1 och 2, som båda innehåller en träningsavgift kommer träningsavgiften behöva betalas i båda grupperna. När det gäller träningsavgift finns ingen spärr att enbart kunna betala en gång. 



6. Medlemmen har betalt på annat sätt till föreningen, inte via aviseringen

Om en medlem av någon anledningen har betalat in direkt till er som förening, och inte via aviseringen, är det bästa alternativet att betala tillbaka pengarna och hänvisa medlemmen att göra en ny betalning via aviseringen. Om detta alternativ inte fungerar finns det ett sätt som du kan markera medlemmen som betald i systemet. Det gör du genom nedan steg:


1. Börja med att stoppa den avisering som personen fått, om detta inte redan är gjort. Detta gör du genom att gå in i medlemsgruppen > klicka på det röda krysset som finns på medlemmens rad bredvid aviseringsstatusen.
2. För att skapa fakturaunderlaget, klicka på SKAPA på medlemmens rad > SKAPA FAKTURA.

3. För att registrera fakturaunderlaget som inbetalt, klicka på beloppet som nu står på medlemmens rad > klicka på REGISTRERA INBETALNING



7. Flytta medlem mellan två grupper

Ibland händer det att en medlem ska flyttas från en grupp till en annan. Det är enkelt att utföra själva flytten i SportAdmin, men vad händer med aviseringen eller betalningen?


För att flytta en medlem från en grupp till en annan, klicka på ÄNDRA till höger på medlemmens rad > klicka på BYT GRUPP > välj den grupp som medlemmen ska flyttas till > BEKRÄFTA.


Har medlemmen fått en avisering i den första gruppen, som inte är betald ännu, kommer aviseringslänken brytas och vara ogiltig. Därmed behöver medlemmen få en ny avisering i den nya gruppen. Läs hur du aviserar en medlem enskilt ovan under punkt 2


Om medlemmen har betalat sin avisering i den första gruppen, kommer betalningen följa med till den nya gruppen. 



8. Vad betyder de olika aviseringsstatusarna?

När du är inne i en medlemsgrupp ser du statusen för varje medlems avisering. 


Ej aviserad:

medlemmen har inte fått någon avisering ännu i denna gruppen

Ska aviseras:

aviseringsinställningarna är gjorda för denna gruppen, men aviseringsdatumet är framåt i tiden

Aviserad:

medlemmen har fått en avisering skickad till sig för denna gruppen

Öppnad:

medlemmen har öppnat sin aviseringslänk för denna gruppen

Påminnelse:

medlemmen har automatiskt fått en vänlig påminnelse om hur många dagar det är kvar till sista betaldatum för denna gruppen

Prova på:

medlemmen har fått en avisering skickad till sig i denna gruppen och det är inställt att medlemmen får prova på ett visst antal dagar innan betalning behöver genomföras

Betald:

medlemmen har betalat sin avisering för denna gruppen

Passerad:

sista betaldatum har passerat och medlemmen har inte betalat sin avisering i denna gruppen

Borttagning:

om ni aktiverat inställningen "Automatisk borttagning" i era aviseringsinställningar, kommer de medlemmar som inte betalat sin avisering vid sista betaldatum att tas bor från gruppen 7 dagar senare

Faktureras ej:

medlemmen har markerats som "Faktureras ej" i denna gruppen och kommer inte kunna få en avisering



9. Vad betyder de olika aviseringsikonerna?

När du är inne i en medlemsgrupp finns det olika symboler till höger om respektive medlems aviseringsstatus. 


Den första symbolen är en penna. Genom att klicka på denna kan du korrigera den specifika medlemmens avgifter. Du kan lägga till, ta bort eller korrigera befintliga avgifter som finns för denna gruppen.


Den andra symbolen är ett pappersflygplan/pil. Denna används för att skicka iväg en avisering till den specifika medlemmen om den inte fått någon avisering ännu eller om ni vill skicka den avisering som medlemmen fått igen.


Tredje symbolen, som ser ut som ett fönster med en pil i, är en länk. Klickar du på denna får du upp medlemmens avisering och ser hur den ser ut för medlemmen. 


Den fjärde och sista symbolen är ett kryss, vilket innebär att det är en stoppknapp. Om du klickar på denna stoppar du aviseringen för den specifika medlemmen. Det kommer medföra att aviseringslänken som medlemmen har fått tidigare blir ogiltig och medlemmen kan inte betala via den längre.