Manuella fakturor används för att fakturera medlemmar övriga avgifter, exempelvis vid köp av kläder. Manuell fakturering används inte för att fakturera medlemsavgifter, träningsavgifter och licensavgifter eftersom en manuell faktura saknar koppling till grupp och period. 




INNEHÅLL

1. Skapa och skicka manuell faktura




1. Skapa och skicka manuell faktura

För att skapa en manuell faktura navigerar du till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > SKAPA MANUELLA FAKTUROR i undermenyn


1. Klicka på + LÄGG TILL MOTTAGARE till höger > sök fram mottagaren > klicka på + LÄGG TILL ute till höger (om ni ska skapa samma manuella faktura till flera, bocka i bockrutorna till vänster om namnet > klicka på LÄGG TILL SOM MOTTAGARE) > klicka sedan på STÄNG för att stänga ner rutan för mottagare

2. Fyll i fälten under Fakturainformation:


Datum: ange faktura- och förfallodatum
Default är dagens datum som fakturadatum och förfallodatum utifrån inställningen ni gjort under FAKTURERING > FAKTURERINGSINSTÄLLNINGAR > INSTÄLLNINGAR.

Typ: ange kostnadstypen som fakturan avser

Fakturarad: om ni vill att det ska stå en annan fakturarad än namnet på kostnadstypen anger ni det här

Belopp: ange beloppet

Finansiering: detta val är endast synligt för er föreningar som i grunden är Medlemsfinansierade och det visas endast om kostnadstypen är en övrig avgift eller en aktivitetsavgift. 

Fakturatext: välj en av era befintliga fakturatexter i rullistan eller skriv en egen i textrutan


3. Avsluta med att klicka på SKAPA OCH SKICKA FAKTUROR > kontrollera fälten och fyll i om något saknas (i rutan för Meddelande kan ni skriva den text ni vill ska visas i mailet som skickas) > klicka på den gröna knappen SKICKA FAKTUROR > SKICKA

 

Nu är den manuella fakturan skapad och skickad. Medlemmen har nu statusen Skickad.