OBS! Denna manual gäller endast för föreningar som har en äldre version av SportAdmin. |
INNEHÅLL |
1. Förberedelser
Innan ni kan börja skapa era gruppfakturor behöver ni göra vissa förberedelser.
✅ Periodinställningar | Periodinställningarna måste vara rätt ifyllda. Läs mer här → |
✅ Bekräfta medlemsgrupp | Den medlemsgrupp som ska faktureras måste vara bekräftad. För att bekräfta medlemsgruppen går du till MEDLEMSGRUPPER > välj grupp i rullistan > klicka på BEKRÄFTA GRUPP. |
✅ Gruppkostnader | Se till att det är gruppkostnader upplagda för medlemsgruppen. Läs mer här → |
✅ Fakturatext | Se till att er fakturatext är uppdaterad och att det är en fakturatext kopplad till medlemsgruppen. Läs mer här → |
2. Skapa gruppfakturor
När förberedelserna är klara kan ni börja skapa era gruppfakturor.
1. Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > SKAPA GRUPPFAKTUROR i undermenyn
2. Välj rätt period i rullistan
3. Klicka på VÄLJ till höger om medlemsgruppen
4. Korrigera förfallodatum om ni önskar
5. Klicka på SKAPA FAKTUROR uppe till höger > OK
TIPS! |
3. Skicka gruppfakturor
När gruppfakturorna är skapade är nästa steg att skicka dessa till medlemmarna.
1. Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > BEHANDLA FAKTUROR i undermenyn
2. Välj status Obehandlad i rullistan
3. Markera samtliga fakturor du vill skicka genom att bocka i bockrutan längst till vänster på varje rad
4. Klicka på VÄLJ ÅTGÄRD uppe till höger > välj MAILA FAKTUROR
5. Kontrollera fälten och fyll i om något saknas (i rutan för Meddelande kan ni skriva den text ni vill ska visas i mailet som skickas)
6. Klicka på den gröna knappen SKICKA FAKTUROR > SKICKA
Nu är gruppfakturorna skickade och medlemmarna har fått statusen Skickad.