OBS! Denna manual gäller endast för föreningar som har en äldre version av SportAdmin. 




INNEHÅLL

1. Förberedelser

2. Skapa gruppfakturor

3. Skicka gruppfakturor




1. Förberedelser

Innan ni kan börja skapa era gruppfakturor behöver ni göra vissa förberedelser. 


✅ Periodinställningar

Periodinställningarna måste vara rätt ifyllda. Läs mer här →

✅ Bekräfta medlemsgrupp

Den medlemsgrupp som ska faktureras måste vara bekräftad. För att bekräfta medlemsgruppen går du till MEDLEMSGRUPPER > välj grupp i rullistan > klicka på BEKRÄFTA GRUPP.

✅ Gruppkostnader

Se till att det är gruppkostnader upplagda för medlemsgruppen. Läs mer här →

✅ Fakturatext

Se till att er fakturatext är uppdaterad och att det är en fakturatext kopplad till medlemsgruppen. Läs mer här →



2. Skapa gruppfakturor

När förberedelserna är klara kan ni börja skapa era gruppfakturor. 


1. Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > SKAPA GRUPPFAKTUROR i undermenyn

2. Välj rätt period i rullistan

3. Klicka på VÄLJ till höger om medlemsgruppen

4. Korrigera förfallodatum om ni önskar

5. Klicka på SKAPA FAKTUROR uppe till höger > OK




TIPS!
Tänk på att fakturorna inte skickas automatiskt till medlemmarna när ni skapar gruppfakturor. Ni måste själva skicka de skapade fakturorna till medlemmarna.




3. Skicka gruppfakturor

När gruppfakturorna är skapade är nästa steg att skicka dessa till medlemmarna. 


1. Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > BEHANDLA FAKTUROR i undermenyn

2. Välj status Obehandlad i rullistan

3. Markera samtliga fakturor du vill skicka genom att bocka i bockrutan längst till vänster på varje rad

4. Klicka på VÄLJ ÅTGÄRD uppe till höger > välj MAILA FAKTUROR 

5. Kontrollera fälten och fyll i om något saknas (i rutan för Meddelande kan ni skriva den text ni vill ska visas i mailet som skickas)

6. Klicka på den gröna knappen SKICKA FAKTUROR > SKICKA


Nu är gruppfakturorna skickade och medlemmarna har fått statusen Skickad.