Vanliga frågor & svar

Hur skiljer sig Anmälningar från formulär? 

Det vanligaste arbetssättet när det kommer till Gamla Formulär är att ha ett och samma formulär oavsett vilken grupp som ni vill ta emot intresseanmälningar till. I formuläret svarar sen medlemmen på era frågor och då vet ni vilken grupp som denna ska placeras i. Nya Anmälningar löser precis samma sak men processen är lite annorlunda.  


Istället för att välja grupp efter att intresseanmälan är gjord väljer medlemmen nu gruppen först. Alla grupper som ni har öppna för anmälan syns på en och samma sida som ni kan koppla till er hemsida. Intresseanmälningarna samlas i en inkorg (likt formulär) där ni kan se information om personen och svar på eventuella frågor som ni har kopplat till anmälan. Från inkorgen kan ni sen godkänna ansökan. Då väljer ni vilken grupp personen ska placeras i. Om det finns en betalning kopplat till en grupp väljer ni när aviseringen ska gå iväg. Därefter är personen med i gruppen och får ett bekräftelsemail.   


När ska vi använda bokningar och när ska vi använda anmälningar? 

För sim och gymnastikföreningar med stora bokningsläpp är Bokningar fortfarande det primära anmälningsättet. Har ni för vissa anmälningar använt Gamla Formulär rekommenderar vi nu alltså Anmälningar för dessa istället.  


Vad händer med vår kö från formulär? 

Dessa hittar ni nu under Anmälningar > Gamla formulärssvar. I första fasen kommer ni bara kunna se och radera formulärsvar. Framöver kommer ni automatiskt kunna flytta dessa från Inboxen till Intresseanmälningar för därefter flytta dem till rätt grupp. I nuläget kan du manuellt skapa en ny person baserat på anmälan i inboxen och lägga den till rätt grupp. Det går idagsläget inte att filtera de gamla formulärssvaren utifrån vad dem har svarat på frågorna. Detta är något som vi undersöker att implementera i Anmälningar framöver.   


Hur gör vi när vi har hanterat en person i inboxen? 

När ni har hanterat ett gammalt formulärsvar går ni in på “Visa” och scrollar ner till "Ta bort formulärssvar". Då raderas den från Gamla formulärssvar och gör det enkelt för er att hålla koll på vilka ni har kvar att hantera.  


Hur gör vi för att uppdatera till den nya anmälningsidan på vår hemsida? 

I nuläget kan ni dessvärre inte redigera er befintliga meny eller knappar på hemsidan. Detta är något som vi arbetar på med hög prioritet. För att sprida er nya anmälningssida rekommenderar vi att ni lägger den som en länk i en nyhet och via era sociala medier.  


Vi har deltagare som inte har svenskt personnummer. Kan dessa anmäla sig iallafall?

Deltagare utan svenskt personnummer kan i dagsläget bara anmäla sig om de redan finns i personregistret. Detta är något som vi kommer att kolla vidare på framöver.


Vi har olika avgifter beroende på när i perioden som medlemmarna anmäler sig. Hur kan vi justera detta?

För att justera avgiften allt eftersom perioden går är det bara att uppdatera gruppkostnaden som är knuten till gruppen. Så här uppdaterar du en gruppkostnad →


Funkar Anmälningar även för camper & läger? Hur gör vi isåfall med personer som inte ska bli medlem?

Absolut! I de flesta fall definieras en medlem som någon som har betalt en medlemsavgift. När du gör betalinställningarna för gruppen väljer du helt enkelt en avgift som inte är av typen medlemsavgift.