I denna artikeln går vi igenom hur du som huvudadministratör startar en föreningsförsäljning i SportAdmin Lagkassa. I SportAdmin Lagkassan kan din förening sälja lotter, kakor eller precis vad ni själva vill. Helt digitalt – direkt i SportAdmin!

KOM IGÅNG

För att komma igång med försäljningar behöver ni först aktivera lagkassor för de lag som ska vara med i försäljningen. Så här gör ni för att aktivera lagkassor för era lag →

1. Välj försäljning och deltagande lag

Första steget är att välja vad och när ni ska sälja och vilka lag som ska vara med i försäljningen.

1.1 Navigera till Lagkassor i vänstermeny > Välj FÖRSÄLJNINGAR i toppmenyn > Klicka på NY FÖRSÄLJNING.

1.2 Välj någon av våra Partnerförsäljningar eller skapa en Egen försäljning (gå i så fall till 3. Skapa Egen försäljning).

När du väljer att sälja genom en Partnerförsäljning så som Folkspel eller Konditori Katarina står vi för transaktionsavgiften. Det ger ännu mera klirr i kassan!

1.3 Fyll i följande information:

• Namnge försäljningen, till exempel "Sverigelotten".
  • Välj start- och slutdatum för försäljningen när medlemmarna ska sälja.
  • Skriv en kort beskrivning som syns på säljarnas webbshop.
  • Ange typ av intäkt, till exempel "Föreningsbehållning Bingolotto" om ni säljer Folkspels produkter.
  • Välj bankkonto som ska vara mottagare för försäljningens intäkter.
  • Skriv en kort informationstext till medlemmarna som syns i deras försäljningsvy i MedlemsAppen.

1.4 Bocka i vilka lag som ska delta i försäljningen.

1.5 Klicka NÄSTA.

Nu är grundinställningarna gjorda. Dags att bestämma vilka och hur många produkter ni ska sälja!

2. Välj produkter och starta försäljning

I en Partnerförsäljning, så som Folkspel eller Konditori Katarina, är partnerns produkten redan upplagda i försäljningsmallen. Allt ni behöver göra är att markera vilken eller vilka produkter ni ska sälja och ange om ni har ett begränsat antal produkter som ni kan sälja. Vill ni istället skapa en Egen försäljning? Gå i så fall till 3. Skapa Egen försäljning

2.1 Välj vilken eller vilka produkter ni ska sälja. Ange sedan om ni har ett maxtak på hur många produkter ni kan sälja. Det finns tre val:

• Obegränsat: Det finns ingen begränsing på hur många produkter ni kan sälja och ta betalt för.
  • Totalt: Ange ett maxantal produkter per lag som laget kan sälja. Ni kan välja att ha olika maxantal produkter per lag på olika lag genom att klicka på pilen till vänster om produkten för att få fram alla lag som ska delta i försäljningen.
  • Per person: Ange ett maxantal produkter per medlem i respektive lag. Ni kan välja att ha olika maxantal produkter per medlem på olika lag genom att klicka på pilen till vänster om produkten för att få fram alla lag som ska delta i försäljningen. Ni kan ändra maxantalen på en enskild individ i ett lag efter att försäljningen är skapad.

Ni kan även lägga in vad förtjänsten är per produkt om ni vill att SportAdmin ska räkna ut den totala förtjänsten i försäljningen åt er.

2.2 Klicka SPARA & FORTSÄTT

Nu är försäljningen skapad! Försäljningen blir synlig för medlemmarna i MedlemsAppen så fort startdatumet på försäljningen har nåtts, och medlemmarna kan därmed börja sälja!

Nu kan lagkassören göra ett automatiskt utskick från LedarAppen för att informera medlemmarna om försäljningen.

3. Skapa egen försäljning

Här går vi igenom hur ni skapar en Egen försäljning istället för en Partnerförsäljning.

När ni har fyllt i grundinställningarna för er försäljning (se punkt 1.3) ska ni skapa den eller de produkter ni vill sälja.

3.1 Navigera till fliken PRODUKTER uppe till vänster på sidan.

3.2 Klicka på LÄGG TILL PRODUKT

3.3 Fyll i följande information:

• Bocka i "Visas på beställningssida" om du vill att produkten ska vara möjlig att sälja.
  • Namn: Ge ett namn till produkten.
  • Beskrivning: Här kan du ge en beskrivning av produkten.
  • Försäljningspris och förtjänst: Ange det pris som du vill att köparna ska betala för produkten. Ni kan även ange vad förtjänsten är per såld produkt om du vill att SportAdmin ska räkna ut förtjänsten åt er.
  • Antal produkter: Ange om ni har ett begränsat antal produkter som ni kan sälja. Det finns tre val:
  • Bild: Ladda upp en bild av produkten.

3.4 Spara!

När du har skapat alla produkter ni ska sälja är försäljningen färdigskapad! Försäljningen blir synlig för medlemmarna i MedlemsAppen så fort startdatumet på försäljningen har nåtts, och medlemmarna kan därmed börja sälja!