Under fliken FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR finns även fler allmänna inställningar som ni kan styra för hela föreningen. |
INNEHÅLL |
1. Platser
Under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > PLATSER i takmenyn lägger föreningen upp samtliga platser som används. Det är de platser som ni lägger till här som ledarna sedan kan välja bland för gruppernas aktiviteter.
Om kommunen som föreningen tillhör är ansluten till ApN eller Rbok kopplar ni era platser till en anläggning hos kommunen även här. Listan över anläggningar hämtas från kommunen. Skulle kommunen göra någon korrigering, exempelvis lägga till en ny anläggning, kommer det uppdateras nästkommande natt.
2. Grupptyper
Syftet med grupptyper är att föreningen ska kunna kategorisera sina grupper. En grupptyp måste anges för varje grupp och används därefter i statistik.
Exempel på grupptyper för olika grupper kan vara,
- F01 = Flickor
- Herrar = Senior
- Bamsegympa, Måndagar kl. 17:00-18:00, 3-5 år = Bamsegymnastik
- Styrelse = Föreningsorganisation
- Sponsorer = Övrigt
2.1 Lägg till grupptyp
För att lägga till en ny grupptyp går du till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPTYPER i takmenyn > klicka på LÄGG TILL GRUPPTYP > fyll i fälten > avsluta med att klicka på LÄGG TILL.
2.2 Ta bort en grupptyp
För att ta bort en grupptyp går du till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPTYPER i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om grupptypen > klicka på TA BORT.
OBS! |
3. Gruppkopplingar
Gruppkopplingar används för att beskriva vad personen har för roll i den aktuella gruppen. För att kunna koppla en person till en grupp måste ni välja en gruppkoppling som då gäller för den personen i den specifika gruppen. Det innebär att en person kan ha olika gruppkopplingar i olika grupper.
3.1 Lägg till gruppkoppling
För att lägga till en ny gruppkoppling går du till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPKOPPLINGAR i takmenyn > klicka på LÄGG TILL GRUPPKOPPLING > fyll i fälten nedan,
Gruppkoppling: döp gruppkopplingen. |
Roll: ange om gruppkopplingen är en deltagar- eller en ledarroll. |
IdrottOnlines Rollkategori: denna baseras automatiskt utifrån ovan valda roll, men ni kan ändra den om ni önskar |
Fakturerbar: ange om gruppkopplingen ska vara fakturerbar när aviseringar skickas ut. |
Licens behövs: om den aktuella gruppkopplingen behöver någon form av licens kryssar ni i att licens behövs. Vilken typ av licens som medlemmen kopplas till beror på den licenstyp som är kopplad till gruppen. |
Färgmarkering: om ni vill förtydliga er gruppkoppling med en specifik färg kan ni välja färg här. |
Om ni valt en ledarroll fyller ni även i nedan,
Redigera grupp: detta krävs för att personen ska kunna hantera gruppen den är inlagd i. Då kan personen hantera alla flikar under Medlemsgrupper för de grupper den är inlagd i, dvs ta närvaro, skicka kallelser, lägga till matcher osv. |
Hantera intresseanmälningar: om ni använder er av funktionen Anmälningar och vill att exempelvis era ledare ska kunna hantera de intresseanmälningar som kommer in från deras egna grupper, bockar ni i denna ruta. |
Redigera hemsida: detta krävs för att personen ska kunna hantera gruppsidan för den grupp som den är inlagd i på er hemsida. |
Ledarmail: denna aktiverar ni om ledare som är kopplad till grupp med denna gruppkopplingen ska få mail när aktiva avanmält sig från gruppen, inte öppnat sin avisering eller inte betalt efter passerat sista betaldatum. |
Registerutdrag krävs: bocka i denna om ni kräver utdrag från belastningsregistret från de personer som har denna gruppkoppling. Då kommer de automatiskt finnas med i listan för registerutdrag, och ni kan enkelt och smidigt hantera när personen lämnat in sitt utdrag från belastningsregistret. |
Avsluta med att klicka på LÄGG TILL.
3.2 Ta bort en gruppkoppling
För att lägga till en ny gruppkoppling går du till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPKOPPLINGAR i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om gruppkoppling > klicka på TA BORT.
OBS! |
4. SMS
Under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > SMS i takmenyn ställer föreningen in vad det ska stå för avsändare när föreningen gör sms-utskick från systemet.
5. Appen
Under FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > APPEN i takmenyn gör ni som förening inställningar för appen för både ledare och medlemmar.
Under Föreningsinställningar i vänstermenyn → Appar i toppmenyn ställer föreningen in inställningar för Ledar- och MedlemsAppen.
5.1 Medlemsvyn
Här ställer föreningen in vilka medlemsgrupper som ska vara tillgängliga i appen för medlemmarna. Det går också att skicka ut information om appen till föreningens medlemmar och ledare härifrån.
5.2 Ledarvyn
Föreningen kan här välja hur många perioder bakåt som ledarna i appen ska komma åt utöver den/de aktiva perioderna.