Via Insamlingar i SportAdmin kan både föreningen och laget starta en insamling för att samla in pengar. Det kan vara en insamling för en cup eller ett läger. Eller också en insamling för att stödja föreningen.

En insamlingssida med ett insamlingsmål och information sätts upp och sedan kan insamlingen delas via en länk eller direkt publiceras på föreningens hemsida.

Skapa en insamling

1. .Gå till Insamlingar i vänstermenyn.
  2. Klicka på Ny insamling uppe i högerhörnet.
  3. För att aktivera insamlingen, bocka i bockrutan Aktiv. Önskar du publicera insamlingen på föreningshemsidan, bocka i bockrutan Publicera på hemsida (detta gäller för föreningar som har sin hemsida via SportAdmin).
  4. Fyll i följande grundinställningar:
    - Grupp: välj vilken grupp som insamlingen ska kopplas till. Om insamlingen är till föreningen, välj alternativet Hela föreningen.
    - Rubrik: döp insamlingen.
    - Kort beskrivning: syns i pdf samt om insamlingen publiceras på föreningshemsidan.
    - Full beskrivning: syns på insamlingssidan.
    - Slutdatum: välj när insamlingen stänger.
    - Insamlingsmål: välj ett belopp.
    - Kostnadstyp: välj en kostnadstyp*.
  5. Följ i övriga inställningar:
    - Förgrundsfärg: knappfärg.
    - Bakgrundsfärg: bakgrundsfärgen på insamlingssidan.
    - Logga: bakgrundsbild på insamlingssidan.
  6. När du är nöjd med din insamling, klicka på Spara längst ner på sidan.

*Kostnadstypen Donation behöver kopplas till ett konto för att det ska dyka upp i rapporter och SIE-filen.

Gå till insamlingssidan

När din insamling är skapad ligger den antingen under fliken Aktiva eller Inaktiva i den perioden du skapat den i. För att komma till insamlingssidan klicka på symbolen Öppna i ny flik längst uppe i högerhörnet på din insamling. Kopiera denna länk och dela den på er hemsida och sociala medier.

Pdf med QR-kod till Swish

Genom att klicka på QR-kodsknappen uppe i högerhörnet på en insamling, får du fram en pdf för din insamling med en tillhörande QR-kod. Skriv ut den och sätt upp i hallen för att nå så många som möjligt!

Ta emot donationer

Genom att klicka på en insamling ser du från vem som donerat pengar, vilket belopp och vilket datum som pengarna har donerats.

Övrigt

Insamlingar är föreningsfinansierade och går enligt samma prislista som manuella fakturor, procentsats enligt avtal.