För föreningar med Kansliservice.

Har du varit i kontakt med oss på supporten har du säkert hört oss säga “Avisera alltid!”. Men varför? 

Genom att avisera medlemmarna får de möjlighet att välja på tre olika betalmetoder; kortbetalning, delbetalning (över 500 kr) och faktura. Genom att skapa en gruppfaktura förbrukar ni betalmetoden Faktura och medlemmen har endast kortbetalning och delbetalning kvar som betalalternativ. 

En avisering är ingen faktura - medlemmen har ingen skuld och föreningen har ingen fordran. Genom att medlemmen betalar sin avisering skapas en faktura som automatiskt sätts som betald. Med andra ord är det medlemmen själv om skapar sin egen faktura.

Fördelar med att avisera:

Betalmetoder

+ avisering: kortbetalning, delbetalning och faktura.

- faktura: kortbetalning och delbetalning.


Påminnelsefaktura

+ avisering: systemet skickar automatiskt ut påminnelser om medlemmen inte har betalt. 

- faktura: ni skapar själva en påminnelsefaktura och skickar ut till medlemmen.


Skuld/fordran

+ avisering: medlemmen har ingen skuld och föreningen har ingen fordran.

- faktura: medlemmen har en skuld och föreningen har en fordran. 


Ändra ett belopp som blivit fel 

+ avisering: ändringen görs med ett knapptryck! Medlemmen ser direkt när ni har ändrat beloppet på aviseringen. 

- faktura: medlemmen ser direkt när beloppet är ändrat. Ändringen görs genom att gå in på fakturan och uppdatera.


Kreditera en betald avisering/faktura

+ avisering: kreditera den betalda aviseringen och låt Billmate sköta återbetalningen åt er. 

- faktura (betald med kort): kreditera den betalda fakturan. Billmate sköter återbetalningen åt er.

- faktura (betald med BG/PG): kreditera den betalda fakturan, kontakta medlemmen för kontouppgifter, gör en banköverföring till medlemmen, skriv ut fakturan för bokföringsunderlag.


Ta bort en felaktig avisering/faktura

+ avisering: klicka på Stoppknappen - klart!

- faktura: kreditera den felaktiga fakturan.