Under Medlemsgrupper i vänstermenyn Grupplista i toppmenyn finner ni en lista på samtliga grupper inom föreningen.

Allmänt om grupper

En grupp kan vara till exempel:

• Träningsgrupp
  • Läger
  • En mailgrupp som tex ledargrupp, styrelsegrupp osv
  • Olika kommittéer
  • Sponsorer
  • Stödmedlemmar

Till varje grupp kan man göra utskick, skriva ut medlemslistor, rapportera närvaro och skicka kallelser.

Skapa en medlemsgrupp

För att skapa en ny medlemsgrupp, gå till Medlemsgrupper i vänstermenyn Grupplista i toppmenyn klicka på "Lägg till grupp" uppe till höger.

Fyll i nedan fält:

• Grupp: gruppens namn.
  • Grupptyp: används för att kategorisera gruppen. Utgör en sortering i statistik och rapporter.
  • Max deltagare: fyll i en siffra om det finns ett maxantal.
  • Licens/försäkring: välj en licenstyp som medlemmarna i gruppen ska ha.
  • Standardplats: fyll i om gruppen har en standardplats.
  • Bekräftad: låser upp möjligheten att fakturera/avisera gruppen.
  • Övrigt: fyll i övrig info om ni vill.
  • Dölj kontakter: förhindra att gruppen visas under "Kontakter" i MedlemsAppen.
  • Inga notiser: förhindra att det mailas notiser via hemsidan → gruppen får inga notiser via mail när det läggs till en nyheter på föreningens hemsida.
  • Inga notiser: förhindra att det mailas notiser vid uppdaterad grupprekommendation → gruppen får inga notiser via mail när en grupprekommendationen ändras.
  • Tilldela medlemskort: möjlighet att tilldela alla medlemmar i gruppen deras medlemskort (utan att de genomfört betalning).

På högersidan kan ni fylla i träningstillfällen för gruppen samt koppla på egenskaper och utmärkelser till gruppen om föreningen använder detta.

Uppdatera en medlemsgrupp

Klicka på knappen ”Ändra” och ändra önskat fält. Klicka därefter på på knappen ”Uppdatera”.

Ta bort en medlemsgrupp

För att kunna ta bort en grupp måste följande göras:

1. Ta bort alla medlemmar från medlemsgruppen

"Medlemsgrupper" i vänstermenyn välj önskad medlemsgrupp klicka på "Ändra" ute till höger om en medlem "Ta bort från grupp". Upprepa tills medlemsgruppen är tom på deltagare.

2. Ta bort alla aktiviteter

”Medlemsgrupper" i vänstermenyn välj önskad medlemsgrupp klicka på "Närvaro" i toppmenyn klicka på "röda krysset" på respektive aktivitet.

Är aktiviteterna upplagd som en upprepad aktivitet?
Klicka på "Blocket/Pennan" under en av aktivteterna kryssa i markera/avmarkera alla aktiviteter klicka på "ta bort"

3. Ta bort gruppen

"Medlemsgrupper" i vänstermenyn  "Grupplista i toppen → klicka på ”Ändra” ute till höger om önskad grupp ”Ta bort”.
Det krävs att punkt 1 och 2 är uppfyllda för att ”Ta bort”-knappen ska synas.

OBS! Är fakturor/avsieringar betalda i gruppen går dessa medlemmar inte att ta bort. När nästa period skapas kan man istället välja att inte kopiera över gruppen.

Innehåller gruppen mer än 50 medlemmar kan vi hjälpa er att ta bort gruppen. Gör först steg 1 och 2. Döp sedan om gruppen till "Ta bort" och meddela oss på telefon eller mail, så går vi in och tar bort gruppen åt er.