Registrera inhämtat utdrag från belastningsregistret, håll koll på vilka ledare som ännu inte lämnat in detta och låt systemet skicka automatiska påminnelser - allt detta i SportAdmin med hjälp av funktionen Registerutdrag!

INNEHÅLL

1. Ange vilka som behöver inhämta registerutdrag

2. Ange när ett registerutdrag är inhämtat

3. Påminnelse

I SportAdmin kan ni som förening ange vilka ledare ni avser att kräva utdrag ur belastningsregistret från, samt notera vilket datum ni kontrollerat och inhämtat ett registerutdrag.

1. Ange vilka som behöver inhämta registerutdrag

Vilka som behöver lämna in ett registerutdrag till er som förening styrs utifrån gruppkoppling. Ni ställer in detta på era gruppkopplingar genom nedan steg,

1. Navigera till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPKOPPLINGAR i takmenyn.

2. Klicka på ÄNDRA ute till höger om en gruppkoppling > bocka i bockrutan REGISTERUTDRAG KRÄVS > UPPDATERA.

Det är endast vid de gruppkopplingar som är en ledarroll som detta alternativ finns på.

2. Ange när ett registerutdrag är inhämtat

Det är enbart de huvudadministratörer som har den utökade behörigheten "Redigera Registerutdrag inhämtat" som kan administrera registerutdrag i föreningen.

Alla personer över 15 år som också har en gruppkoppling där ni kräver registerutdrag, visas i listan under PERSONREGISTER i vänstermenyn > REGISTERUTDRAG i takmenyn

När ni ska notera att ett registerutdrag är inhämtat för en person klickar ni på ÄNDRA till höger > fyll i vilket datum ni kontrollerat och inhämtat registerutdraget samt hur länge det är giltigt > BEKRÄFTA.

Det går också att massuppdatera datumet för flera ledare, om ni inhämtat flera samma datum. Bocka i bockrutorna framför ledarna det gäller > klicka på den gröna knappen REGISTRERA REGISTERUTDRAG > fyll i vilket datum ni kontrollerat och inhämtat registerutdraget samt hur länge det är giltigt > BEKRÄFTA.

När ni registrerat att ett registerutdrag är inhämtat för en person visas datumet för detta på personens personkort. Innan ni registrerat ett inhämtat registerutdrag är detta fält tomt på personkortet.

Det finns tre olika statusar som en person kan ha i denna lista.

Saknas: Innan ni registrerat att ni inhämtat ett registerutdraget samt hur länge det är giltigt för en person kommer personen ha denna status.

Kontrollerad: när ni registrerat att ni inhämtat ett registerutdraget samt fyllt i hur länge det är giltigt för en person kommer personen ha denna status.

Påminnelse: när det skickats en påminnelse till personen får den denna status.

Se nedan när påminnelsen skickas.

3. Påminnelse

Systemet skickar automatiskt ut en påminnelse till ledaren när det är 30 dagar kvar till sista giltighetsdatumet. Vilken text ni vill att det ska skickas vid påminnelsen ställer ni in under INSTÄLLNINGAR i undermenyn.