Familjemedlemskap - samla familjens medlemskap till ett gemensamt medlemskap.



INNEHÅLL

1. Aktivera familjemedlemskap

1.1 Gruppkostnad

2. Föreningsstyrt (gruppfakt.)

3. Föreningsstyrt (avi/bok)

4. Automatisk (avi/bok) 




Med familjemedlemskap aktiverat ges en familj möjlighet att betala ett gemensamt medlemskap istället för enskilda medlemsavgifter för varje individ inom familjen. Ett familjemedlemskap avser enbart en samlad avgift för just medlemskap hos föreningen. Andra eventuella gruppkostnader betalas fortfarande för respektive medlem. 



1. Aktivera familjemedlemskap

Aktiveringen av familjemedlemskap, och vilken typ av familjemedlemskap, styrs som en periodinställning på er period. Navigera till FÖRENINGSINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > PERIODER i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om er period > vid familjemedlemskap bocka i AKTIVERAD  > välj sedan vilken typ av familjemedlemskap i rullistan (se mer information om varje typ nedan) > UPPDATERA.


1.1 Gruppkostnad

För samtliga typer av familjemedlemskap behöver ni säkerställa att ni lägger in er gruppkostnad för familjemedlemskapet. Detta gör ni genom,


1. Navigera till till BETALINSTÄLLNINGAR i vänstermenyn > GRUPPKOSTNADER i takmenyn

2. Klicka på LÄGG TILL GRUPPKOSTNAD > fyll i fälten


Grupp: välj Familjemedlemskap i denna rullista

Detta är en grupp som systemet skapar i bakgrunden när ni har familjemedlemskap aktiverat.

Kostnadstyp: ange den kostnadstyp som avgiften ska kopplas till (måste vara av huvudtypen medlemsavgift)

Fakturarad: ange en fakturarad om ni vill förtydliga kostnadstypen (lämnar ni fältet tomt kommer namnet på kostnadstypen stå på fakturan)

Belopp: ange beloppet för ert familjemedlemskap


3. Avsluta med att klicka på SPARA 



2. Föreningsstyrt (gruppfakt.)

 
OBS! Detta alternativ gäller endast för föreningar som har en äldre version av SportAdmins.



Detta alternativ innebär att ni som förening måste skapa och spara alla familjer som ska kunna betala ett familjemedlemskap. Därefter kan ni manuellt i SportAdmin fakturera era familjer ett familjemedlemskap innan ni sedan fakturera övriga medlemmar och avgifter.


Innan ni kan skapa fakturorna för familjemedlemskap vid denna typen, säkerställ nedan. 


✅ Gruppkostnad:

se till att ni lagt upp er gruppkostnad för familjemedlemskap, läs mer i punk 1.1 ovan

✅ Koppla ihop era familjer:

se till att era familjer är ihopkopplade, läs mer här →


Därefter kan du skapa fakturorna för familjemedlemskap. Vid denna typen av familjemedlemskap följer du nedan steg för att skapa fakturorna för familjemedlemskap. 


1. Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > SKAPA GRUPPFAKTUROR i undermenyn 

2. Klicka på VÄLJ till höger om Familjemedlemskap

3. Bocka ur de familjer som eventuellt inte ska faktureras för familjemedlemskap och korrigera förfallodatum om ni önskar

4. Klicka på SKAPA FAKTUROR uppe till höger > OK


Nu är fakturorna skapade och ni behöver därmed skicka iväg dem till familjerna. 


1. Navigera till FAKTURERING i vänstermenyn > FAKTURERING i takmenyn > BEHANDLA FAKTUROR i undermenyn

2. Välj status Obehandlad i rullistan

3. Markera samtliga fakturor du vill skicka genom att bocka i bockrutan längst till vänster på varje rad

4. Klicka på VÄLJ ÅTGÄRD uppe till höger > välj MAILA FAKTUROR 

5. Kontrollera fälten och fyll i om något saknas (i rutan för Meddelande kan ni skriva den text ni vill ska visas i mailet som skickas)

6. Klicka på den gröna knappen SKICKA FAKTUROR > SKICKA



NOTERING!

Observera att endast familjemedlemskap betalas på denna fakturan. Övriga gruppkostnader (exempelvis träningsavgift och licensavgift) skickas separat i medlemsgrupperna.




3. Föreningsstyrt (avi/bok)

Detta alternativ innebär att ni som förening måste skapa och spara alla familjer som ska kunna betala familjemedlemskap manuellt i SportAdmin innan ni sedan aviserar alla medlemmar. De som ingår i en familj kommer då på sin avisering eller via bokningsfunktionen ha valmöjligheten att teckna antingen familjemedlemskap eller enskilt medlemskap. 


Innan ni kan skicka aviseringarna/låta medlemmarna boka sig för familjemedlemskap vid denna typen, säkerställ nedan. 


✅ Gruppkostnad:

se till att ni lagt upp er gruppkostnad för familjemedlemskap, läs mer i punk 1.1 ovan

✅ Koppla ihop era familjer:

se till att era familjer är ihopkopplade, läs mer här →


Därefter kan ni avisera era medlemmar, eller låta dem anmäla sig via bokningsfunktionen. För varje medlem som är ihopkopplad i en familj kommer det på varje avisering som innehåller en medlemsavgift finnas de två alternativen FAMILJEMEDLEMSKAP och ENSKILT MEDLEMSKAP. Det är sedan upp till medlemmen att välja alternativ.


Väljer medlemmen ENSKILT MEDLEMSKAP betalar den medlemsavgiften som finns som gruppkostnad på gruppen, och resterande familjemedlemmar kommer då också enbart kunna välja ENSKILT MEDLEMSKAP


Väljer medlemmen att betala FAMILJEMEDLEMSKAP kommer den få upp en lista på familjemedlemmarna som kommer inkluderas i familjemedlemskapet. Eftersom familjerna är föreningsstyrda behöver medlemmen höra av sig till er som föreningen om de vill lägga till/ta bort medlemmar i familjen.


När betalning genomförs registreras en medlemsavgift (familjemedlemskap) på alla i familjen och medlemsavgiften stryks därmed från eventuella familjemedlemmars obetalda aviseringar/bokningar.



4. Automatisk (avi/bok) 

Detta alternativ innebär att ni som förening inte behöver lägga ner något arbete med att skapa och spara alla familjer. När ni skickar iväg era aviseringar till era medlemmar eller när medlemmarna går in för att boka sig kan de själva spara sin familj genom att välja FAMILJEMEDLEMSKAP samt vilka som ska ingå i familjemedlemskapet. 


Detta är därmed det mest automatiserade alternativet när det kommer till de tre typerna av familjemedlemskap. Det enda ni behöver säkerställa innan ni skickar aviseringarna/låter medlemmarna boka sig för familjemedlemskap vid denna typen är nedan.


✅ Gruppkostnad:

se till att ni lagt upp er gruppkostnad för familjemedlemskap, läs mer i punk 1.1 ovan


Därefter kan ni avisera era medlemmar, eller låta dem anmäla sig via bokningsfunktionen. För varje medlem kommer det på varje avisering som innehåller en medlemsavgift finnas de två alternativen FAMILJEMEDLEMSKAP och ENSKILT MEDLEMSKAP. Det är sedan upp till medlemmen att välja alternativ.


Väljer medlemmen ENSKILT MEDLEMSKAP betalar den medlemsavgiften som finns som gruppkostnad på gruppen, och resterande familjemedlemmar kommer då också enbart kunna välja ENSKILT MEDLEMSKAP


Väljer medlemmen att betala FAMILJEMEDLEMSKAP kommer den få upp en lista på familjemedlemmarna som kommer inkluderas i familjemedlemskapet. Vilka som är föreslagna familjemedlemmar baseras på e-postadressen. Det behöver vara samma e-postadress på samtliga familjemedlemmar. Vill medlemmen lägga till/ta bort medlemmar i familjen klickar den på ÄNDRA och styr det själv. 


När betalning genomförs registreras en medlemsavgift (familjemedlemskap) på alla i familjen och medlemsavgiften stryks därmed från eventuella familjemedlemmars obetalda aviseringar/bokningar.