Ange de allmänna inställningarna för funktionen, som gäller för samtliga grupper som ni öppnar för anmälan.




INNEHÅLL

1. Deltagare

2. Bokningssidan

3. Bekräftelsemail

4. Frågeformulär

4.1 Skapa frågeformulär

4.2 Koppla frågeformulär

5. Tillval

5.1 Skapa tillval

5.2 Koppla tillval

6. Video - frågeformulär/tillval



Under BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn anger ni de allmänna inställningarna som ska gälla för funktionen. Dessa kommer speglas för er bokningssida samt för samtliga grupper som ni öppnar för anmälan. 


Ni kan också skapa frågeformulär och tillval i respektive undermeny. Dessa kan ni sedan koppla till de grupper ni öppnar för anmälan om ni önskar svar på något extra fråga eller vill sälja till exempelvis en vattenflaska i samband med anmälan. 



1. Deltagare

Här ställer du in standardinställningarna för funktionen gällande deltagarna. 


Navigera till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn > DELTAGARE i undermenyn.


Gruppkoppling: välj förvald gruppkoppling som medlemmarna ska få i grupperna de anmäler sig till

Max. bokningar: ange hur många grupper samma deltagare har möjlighet att vara med i samtidigt. Välj obegränsat om ni inte har någon begränsning.

Önskar ni olika inställningar i olika perioder? Bocka då i UNDANTAG FÖR SPECIFIKA PERIODER och ange max. bokningar för de specifika perioderna. 

Prioriterade deltagare: om deltagare från tidigare perioder ska få förtur till nästa bokningssläpp kan du välja att lägga till en förtursperiod här


Kom ihåg att avsluta med att klicka på SPARA



2. Bokningssidan

Här kan du justera utseendet för föreningens bokningssida. 


Navigera till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn > BOKNINGSSIDAN i undermenyn.


Visningsinställningar: välj format för visning av ålder samt om datumet för prioriterade grupper ska vara synligt eller ej

Färger: ange bakgrundsfärg för sidhuvud och knappfärg

Text: skriv en informationstext som välkomnar och informerar besökaren om det ni anser är värt att de ska veta


Kom ihåg att avsluta med att klicka på SPARA.



TIPS!
Vill du kika på hur er bokningssida ser ut för deltagarna? Navigera till GRUPPER i takmenyn och klicka på knappen FÖRHANDSGRANSKA.




3. Bekräftelsemail

Här kan du aktivera ett bekräftelsemail som skickas ut när en bokning har genomförts. 


Navigera till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn > BEKRÄFTELSEMAIL i undermenyn.


Du styr själv vilken avsändare, ämnesrad och text bekräftelsemailet ska ha. Bekräftelsemailet är ett allmänt bekräftelsemail som skickas ut till samtliga som genomför en bokning, oavsett grupp, och bör därför hållas generellt.


Du kan också välja om bekräftelsemailet ska skickas ut som en kopia till exempelvis ansvarig eller kansliet. 


Kom ihåg att avsluta med att klicka på SPARA.



4. Frågeformulär

Önskar ni istället sälja något extra till medlemmarna i samband med anmälan, exempelvis en vattenflaska, kan ni skapa ett Tillval och sedan koppla till gruppen/grupperna som är öppen för anmälan.. Det fungerar liknande som frågeformulär, men är kopplat till en kostnad. 


4.1 Skapa frågeformulär

1. Navigera till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn > FRÅGEFORMULÄR i undermenyn

2. Klicka på NYTT FORMULÄR uppe till höger

3. Ange rubriken på frågeformuläret > klicka på SPARA 

4. För att lägga till komponenter (frågorna) i frågeformuläret, klicka på REDIGERA på raden för frågeformuläret

5. Klicka på LÄGG TILL KOMPONENT uppe till höger och fyll i fälten


Huvudtyp: det finns olika typer av komponenter att välja på, som passar för olika ändamål

Huvudrubrik: fritext ruta med information om formuläret

Liten textruta: medlemmen skriver in svaret på egen hand i en textruta, kort svar krävs

Stor textruta: medlemmen skriver in svaret på egen hand i en textruta, längre svar krävs

Datumruta: medlemmen kan välja datum i en kalender

Flervalslista: medlemmen kan välja flera alternativ i en lista med val (valen skapar ni i nästa steg när komponenten är sparad). Här anger ni också hur många alternativ medlemmen som minst och max får välja

Envalslista: medlemmen kan välja ett alternativ i en lista med val (valen skapar ni i nästa steg när komponenten är sparad)

Obligatorisk: välj om frågan ska vara obligatorisk att svara på

Sortering: sorteringen sätter ordningen på dina frågor

Rubrik: ange rubriken, själva frågan

Beskrivning: ange en beskrivning om ni vill förtydliga frågan eller beskriva frågan mer


6. Klicka på SPARA


7. Valde ni en flervals-eller envalslista, klicka på REDIGERA på raden för komponenten/frågan

8. Klicka på LÄGG TILL VAL uppe till höger och fyll i fälten


Val: skriv in valet

Sortering: sorteringen sätter ordningen på dina val


9. Klicka på SPARA


Upprepa detta med samtliga val som ska finnas med i listan.



TIPS!
Önskar du se en video kring hur du skapar frågeformulär? Se längst ner under 4. Video - frågeformulär/tillval.




4.2 Koppla frågeformulär

För att koppla det frågeformulär som ni skapat till en grupp som ni ska ta emot anmälningar för navigera du till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > GRUPPER i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om gruppen > under Lägg till frågeformulär på högersidan väljer du ditt formulär i rullistan > klicka på UPPDATERA


Frågeformuläret dyker då upp som ett mellansteg innan medlemmen kommer till betalningsläget i anmälan.



5. Tillval

Önskar ni ta emot svar på extra frågor från medlemmarna när de anmäler sig? Då är det ett frågeformulär ni ska skapa, och sedan koppla till gruppen/grupperna som är öppen för anmälan. 


5.1 Skapa tillval

1. Navigera till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > BOKNINGSINSTÄLLNINGAR i takmenyn > TILLVAL i undermenyn

2. Klicka på NYTT TILLVAL uppe till höger och fyll i fälten


Kostnadstyp: välj vilken kostnadstyp avgiften ska kopplas till

Rubrik: ange rubriken för tillvalet

Kostnad: ange kostnaden/avgiften

Max antal: ange hur många tillval varje person får välja, om en person endast får köpa till 1 vattenflaska anger ni 1


3. Klicka på SPARA


5.2 Koppla tillval

För att koppla det tillval som ni skapat till en grupp som ni ska ta emot anmälningar för navigera du till BOKNINGAR/CAMPER & LÄGER i vänstermenyn > GRUPPER i takmenyn > klicka på ÄNDRA till höger om gruppen > under Lägg till tillval på högersidan väljer du ditt tillval i rullistan > klicka på UPPDATERA


Tillvalet dyker då upp som ett mellansteg innan medlemmen kommer till betalningsläget i anmälan. Kostnaden för de valda tillvalen läggs på den gruppkostnad som finns för gruppen och medlemmen betalar totalsumman när den slutför anmälan.



TIPS!
Önskar du se en video kring hur du skapar tillval? Se längst ner under 4. Video - frågeformulär/tillval.




6. Video - frågeformulär/tillval