Inför bland annat en viktig träning eller en match kan det vara bra att skicka en kallelse till medlemmarna för att på förhand få veta vilka som kan närvara. Kallelserna går ut till medlemmarna över mail och kan besvaras antingen via mail eller i SportAdmin MedlemsApp.

Skicka kallelse

1. Lägg till en aktivitet i medlemsgruppen.
  2. Gå till Kallelser i toppmenyn klicka på Visa ute till höger om den aktuella aktiviteten.
  3. Om aktivitetsinformationen behöver korrigeras klicka Ändra.
    Klickar du Ändra kan du också välja om det ska skickas påminnelser på kallelsen. Auto påminnelse är ibockad när aktiviteten skapas – vill du inte att det ska skickas några påminnelser på kallelsen bockar ni ur den bockrutan och klickar Spara och börja kalla. OBS! Det går ej att bocka ur Auto påminnelse på aktiviteter med aktivitetstypen Matcher.
  4. Markera vilka deltagare som ska få kallelsen → klicka på Maila kallelse.

Skapa en schemalagd kallelse

Börja med att gå in i en medlemsgruppen → klicka på Närvaro i toppmenyn → klicka på Lägg till aktivitet uppe i högerhörnet → fyll i aktivitetsinformation i den gröna rutan.

I den blåa rutan Inställningar för kallelser väljer ni hur många dagar innan aktiviteten som kallelsen ska skickas ut i rullistan Schemalagd kallelse → klicka Spara för att skicka ut kallelsen direkt eller klicka på Spara och börja kalla för att välja vilka medlemmar som ska få kallelsen och därefter skicka ut den genom att Uppdatera.

Såhär gör du för att skicka vanligt mail till medlemmarna som fått kallelsen

När du gått in på aktiviteten (genom att klicka på aktivitetsdatumet) → välj någon av flikarna Kommer, Kommer ej, Ej svarat  gå sedan längst ner på sidan och klicka på Gör ett utskick till urvalet.